5 021 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Golvvärme i betongplatta uppvärmningstid
Hej jag håller på och planerar för att bygga en stuga i jämtländskafjällen och har kommit till uppvärmningen. Det blir troligtvis pellets men stugan kommer stå kall rätt långa tider så funderar på om golvvärme är så bra!? Nån som har erfarenhet av hur lång tid det tar att värma? Kan ju tillägga att det minst kommer issoleras efter rådande regler och föreskrifter.
Japp 100mm o de lär bli minst 300 isolering. De blir 110m2. Dagar är jag nöjd med för det kommer bli gjort så man kan starta pannan via nätet men om man måste start veckor innan kommer man måsta ha så lång planering ifall man vill åka upp. Vill ju kunna komma på på onsdag att man ska upp på fredag kväll o då ska de va mänskligt inne iaf
Jo man måste ju bygga utifrån att det ska glykolfyllas och att det enkelt kan tömmas på vatten när man åker hem. De e ju en del o tänka på o alla för/nackdelar är jag tacksam o få. Nu tror jag ju att de e mest nackdelar med kallställning för hus mår inte bra av det men att ha varmt hela tiden är ju inte helt billigt heller..
Nä jag e benägen o hålla med men tanken är att det på sikt kunna bo där under längre tid och då vill man ju ha de välisolerat o när man gör så gör man de ordentligt på en gång. Man kanske måste räkna med att ha underhållsvarmt iaf.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Är det så dyrt då att ha frost fritt? Vi pratar ju inte 21grader hela tiden, om man har 5 grader i ett välisolerat hus så kan det väl inte kosta många kronor? Det går väl även minska ventilationen då man inte är där och få ändå lägre kost.jixxer skrev:Jo man måste ju bygga utifrån att det ska glykolfyllas och att det enkelt kan tömmas på vatten när man åker hem. De e ju en del o tänka på o alla för/nackdelar är jag tacksam o få. Nu tror jag ju att de e mest nackdelar med kallställning för hus mår inte bra av det men att ha varmt hela tiden är ju inte helt billigt heller..
Jag ha inte räknat på det men pannan ligger på 97% verkningsgrad o isolering under platta bli ju minst 300, väggar ca 260 o tak iaf 500 kanske mer! 110 m2 o om man har ca 5 grader i 6 månader. Nån som törs gissa😃
Så dyrt kan det ju inte bli? Jämför med mina föräldrars hus i Jämtland. 120 kvadrat 8 år gammalt, 10 grader när det inte används men används dock alla helger + jul, sportlov, påsklov. Drar ca 10 000 kvh per år + 4 kubik ved.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
EPS Golvvärme i badrum på oisolerad betongplatta
Grund & Markarbeten -
Massivt trägolv på betongplatta med golvvärme?
Golv -
gjuta betongplatta för garage - var ska golvvärmeslangarna upp?
Grund & Markarbeten -
Fråga kring golvvärme på oisolerad betongplatta
Värme allmänt -
Spårad EPS för golvvärmeslang ovanpå betongplatta
Värme allmänt