Hej, ska till att börja med plattan till vårat 2-våningshus. Kommer ha bergvärme och FTX.

Det kändes självklart att köra ingjuten vattenburen golvvärme i betongplattan och vatten i radiatorer på övervåningen.

Men nu har jag börjat vela kring att faktiskt ha ingjuten värme i plattan. Det känns som radiatorer på bottenvåningen ger mer frihet i valet kring golv, samt förstås förenklar plattans konstruktion ordentligt för mig som ska göra allt själv utan erfarenhet.

Då plattan även kommer vara pålad, har konstruktören förutom grova betongbalkar även föreskrivit 200mm tjock dubbelarmerad betong på övrig yta. Med radiatorer inbillar jag mig att hela systemet blir mer snabbreglerat och därför mer effektivt.

Är det extremt dumt att inte gjuta in golvvärme i plattan när jag har möjlighet?

MVH

Ev så kan man göra både på tex badrum tvättstuga hall... element för värmning av rum å golvvärme för klinker och upptorkninga av golv

Jo det hade varit fint, men jag är rädd att alltför mycket värme då försvinner ut i den övriga kalla plattan.

Vad jag läst så har även en helt uppvärmd platta större värmeförluster än om man har radiatorer då en del av värmen från plattan går rakt upp i ytterväggarna. Medan radiatorernas värme i princip helt hålls inom innerväggarna.

Med radiatorer blir framledningstemperaturen något högre men med rätt dimensionering kan man fortfarande hålla en relativt låg temperatur som jag förstår det runt 35-40C. Och det kommer jag ju hursom behöva göra för övervåningen med dess radiatorer.

K
Att gjuta in slingorna när man har möjligheten är en försumbar kostnad i detta skede. Sen kan du hoppa över att driftsätta dom och istället köra på radiatorer, upplever du framledes att ni vill ha varmare om fötterna kan man köra golvvärmen som komfort och ehålla radiatorerna för uppvärmning.

Jag är långt ifrån kunnig nog för att säga att något är rätt eller fel men det finns en extra faktor att tänka på när det gäller värmepumpar. Ju lägre temp. de behöver mata ut till elementen ju effektivare blir de, dvs de tar mer ur beget och mindre el. Därmed kan det bli billigare att förbruka mer energi om det sker vid lägre temp på värmekretsen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.