Byggahus.se
Frågan är om ett nybyggt hus vid Medelhavet som inte är permanent bostad.
Solpaneler, som ligger en nivå lägre än ackumulatortanken, används som värmekälla för varmvatten och golvvärme.
Det finns även en el patron i tanken om det skulle behövas. Under sommaren räcker solen till varmvatten mer än väl.
Det hela kompliceras av att jag vill försöka använda solen för att få upp temperaturen i huset under vintermånaderna då huset inte är bebott. Då tänkte jag att leda det varma vattnet från solfångarna genom en värmeväxlare och sedan direkt till golvvärme och lagra värme i husstommen istället från ackumulatortanken. Solpanelerna ger inte så mycket värme då och jag vill använda den så effektivt som möjligt.
En styrdator fixar all styrning med styrventiler som klarar upp till 160 grader.
Problemet jag har är bland annat expansionskärlet till golvvärme och ack tanken. Som det är nu så blir ack tanken helt bortkopplat och utan expansionskärl när värmeväxlaren är aktiv. Det kan bli tryckskillnader mellan systemen, inget positivt när man ska byta tillbaka till ack tanken.
Hur löser man detta?
Schematisk bild av värmesystem för hus med solpaneler, ackumulatortank, golvvärme och värmeväxlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag ta bort styrventilen KV3 och låta ack tanken vara kopplat hela tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.