Byggahus.se
Det här med golvvärmeslingor... de ska ju kopplas via termostat med givare.

Är det något som egentligen hindrar att man lägger in så'n 3 mm-tråd i lämpligt fix/lim som man sedan monterar spegel på för att undvika imma, dock utan termostat utan istället t.ex. tidsbegränsar driften?

De färdiga spegelvärmare som finns som folie att applicera kostar en mindre förmögenhet om det är en större spegelyta som ska täckas.
Vad det egentligen är fråga om är ju att erhålla tillräcklig effekt per ytenhet, dvs. "slinga" tråden med lämpligt cc-avstånd.

Mvh, jbr
 
Tjaaa. Varför inte? Möjligen så kanske det blir för varmt för att spegeln skall trivas? Om du skall få en bra fördelning så kanske slingan måste läggas med 10 - 20 mm fix eller bruk mellan.

Ytterligare en fundering är ju att vanlig golvvärmetråd får absolut inte kapas, och det kanske inte går att köpa så lite att det ger ex. halva normala effekten per kvm till en så liten yta. Antag att du har en stor spegel på 1 kvm, så kanske det är lagom med golvvärmetråd för en halv kvm, så korta slingor finns troligen inte att köpa.
 
Det finns varianter som kan kapas, jag vet dock inte om de finns att köpa på löpmeter. Annars kanske någon elektriker som använder den typen av slinga kan sälja lite till dig.
 
Behövs detta verkligen? Är det inte bättre att fixa bättre ventilation?

Jag har inga problem med imma även om jag duschar i tokhett vatten i 30 minuter.
 
Njae... det intressanta är att de spegelvärmare som finns, t.ex:

http://www.heat-com.com/fileadmin/user_upload/PDF_SE/SPEGELVARME_SE_BOK.pdf

ju har betydligt högre effekter (väl över 200 w/m2) än vad man normalt har i golv.

Min idé var att utgå från en kabel med given effekt, t.ex. 300 W, som ju då har en viss längd och slinga den jämnt bakom min spegel som är ca. 1,75 m2. (dvs. blir kanske 180-190 W/m2 om man inte går ända ut i kanterna)

Frågan är bara om man kan köra arrangemanget utan termostat. Jag menar, vad kan hända?
Eller är det så att de jobbar med helt olika temperaturer, har iofs svårt att tro det...

/jbr
 
borde väl inte vara några problem...
men se då till att ha en timer på kanske max 30min
för det e nog inte bra om den eldar på max i flera timmar.

annars kanske den självbegrensande kabeln funkar? dock bygger den ju mer...
 
Eyeball skrev:
...annars kanske den självbegrensande kabeln funkar? dock bygger den ju mer...
Ja det var just det, har behov av att köra en tunn kabel, typ 3 mm, och då tror jag inte det finns nåra självbegränsande kablar att välja bland.

/jbr
 
Det finns lågspänningsvärmefolie (tror det är tänkt till husvagnar) som går att kapa och klippa. Effekten kan lätt regleras med en dimmer (som man kanske inte ska komma åt av misstag).

Att köra utan termostat känns lite som rysk roulette, varför inte termostat?

Protte
 
OK visste inte att de tillgängliga spegelvärmarna hade så hög effekt.

Att lägga golvvärme tätare än vad tillverkaren föreskriver bör man nog inte göra. Visserligen så beror troligen deras restriktion på att man inte skall elda upp underlaget, eller spräcka klinkersgolvet. Men det kan troligen finnas risk att man överhettar isoleringsmaterialet i kabeln också om det blir för hög effekt per kvm.

Som alltid skall man följa tillverkarens restriktioner.
 
Är rätt säker på att den där folien har för låg effekt / ytenhet...

...men det är väl iofs inga större problem att installera en termostat till slingan kanske men egentligen är man ju inte ute efter ett system styrt av temperatur i en så'n här applikation utan endast ett system med överhettningsskydd.

/jbr
 
Det blir nog rejäla mekaniska spänningar i glaset om du bara limmar slingorna mot baksidan och eldar på. Jag skulle nog lägga en aluminiumplåt mellan slingorna och glaset. Gärna med kiselfett mot glaset för god termisk kontakt.

Sedan finns det nog andra metoder. Min pappa som var pionjär inom svetsning under vatten gned insidan av glaset i dykarhjälmen med en cigarettfimp för att slippa imman.
 
mycke_nu skrev:
Det blir nog rejäla mekaniska spänningar i glaset om du bara limmar slingorna mot baksidan och eldar på. Jag skulle nog lägga en aluminiumplåt mellan slingorna och glaset. Gärna med kiselfett mot glaset för god termisk kontakt.

Sedan finns det nog andra metoder. Min pappa som var pionjär inom svetsning under vatten gned insidan av glaset i dykarhjälmen med en cigarettfimp för att slippa imman.
Och städtanterna i TV4's "Rent hus" gned in raklödder på spegeln!
 
snaggletooth skrev:
Och städtanterna i TV4's "Rent hus" gned in raklödder på spegeln!

...och hur rolig, teknisk lösning är det på ett lyxproblem...? ;)

/jbr
 
Har en bekant som la in självbegränsande slinga som gick upp där spegeln skulle sitta. Har inte hört att det inte funkar iaf.
 
Jag undrar bara vilken värmekabel som är avsedd för den användningen, jag har sökt hos tillverkarna men inte hittat nån med det användningsområdet. jag hittar tex. bara för golvvärme, snösmältning, frostskydd av vattenledningar mm. så jag tror att ingen kabel är godkänd för det ändamålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.