Hej alla! :) Är det någon som kan hjälpa mig att förstå vad de här golvtermostaterna heter? Jag tror att de kom med huset som byggdes 1989 och de behöver verkligen uppdateras.😅

• Gammal golvtermostat i metall inuti en vägg, troligen från ett hus byggt 1989, med kopparrör synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en äldre golvtermostat med en tärningsliknande vridknapp framför en vit tvättställ. Verktyg syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Termostat-vred i närbild hålls i en hand över ett handfat. I bakgrunden syns verktyg på en vit yta.
    Skapa konto
  • Gammal golvtermostat med metallrör och kopplingar, möjligen från ett hus byggt 1989.
    Skapa konto
  • Gammal golvtermostat från 1989 med metalldelar monterad inomhus mot en vägg.
    Skapa konto
  • Golvtermostater med rör och ventil på en vit vägg, antagligen från en byggnad uppförd 1989, som behöver uppdateras.
    Skapa konto
Välkommen till forumet.

Det där är ingen termostat eller termostatventil utan det är bara en handratt.

Om du vill ha en termostat så behöver ventilen bytas.

Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

Det där är ingen termostat eller termostatventil utan det är bara en handratt.

Om du vill ha en termostat så behöver ventilen bytas.
Tack för svar! :) finns det någon fördel ekonomiskt/energimässigt att göra bytet?

Finns det någon typ av handratt som kan skruvas upp/ner likt en smart termostat?

Med andra ord, vad hade du gjort om det var ditt hus? 😅 jag kan noll om det här som det nog märks 😂

Jag hade först justerat in förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt så att det blir "lagom" temperaturfördelning mellan rummen.
Inte säkert att det blir "rätt" rumstemperatur.

Sen hade jag justerat centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir "lagom" framledningstemperatur så att "rätt" rumstemperatur erhålls oberoende utetemperaturen.

• Gilla
Zicke
  • Laddar…
Tack
Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade först justerat in förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt så att det blir "lagom" temperaturfördelning mellan rummen.
Inte säkert att det blir "rätt" rumstemperatur.

Sen hade jag justerat centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen) så att det blir "lagom" framledningstemperatur så att "rätt" rumstemperatur erhålls oberoende utetemperaturen.
Tack för svaret, jag kikar på det hela! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.