Hej,

Jag har en tvättstuga med två golvbrunnar i 5 år gammalt hus. En av dom har börjat svämma över lite när tvättmaskinen tömmer, men det glider ner sakta på någon minut. Enligt ritning så ligger dessa golvbrunnar närmast stammen ut ur huset.

Om jag lyfter på vattenlåset när vattnet är på väg att komma ut över klinker så sugs vattnet ut direkt. Jag kunde sen inte få det att svämma över när vattenlåset inte var på plats. Det går att få det att svämma över med en hink vatten i diskhon och kran på för fullt, men bara om vattenlåset sitter i ordentligt. Har rengjort låset ordentligt.

Jag har rensat med högtrycksspolning i båda dessa golvbrunnar och inte stött på något. Borde jag även rensa andra avlopp i huset, även om de ligger längre bort från stammen ut ur huset ? Dvs borde jag i första hand leta i övriga huset efter stopp (kanske förhindrar luftning?), eller är det troligare att det är stopp nedströms på väg ut eller utanför huset ?

Tack på förhand

Redigerat:
Åsa Lund
Går det att göra rent vattenlåset bättre?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Går det att göra rent vattenlåset bättre?
Jag tror inte det. Det blev helt rent och släppte igenom väldigt bra när jag höll det under kranen.

Åsa Lund
Det kanske kan gå att avsluta med ett smalare rör närmast brunnen så minskar/bromsar du flödet lite?

• Gilla
Ontrack
  • Laddar…
Det säger sig väl självt att det är någon form av stopp i vattenlåset. Om det fungerat tidigare, men inte nu. Ta vattenlåset från den andra brunnen och testa.

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det låter som symptomen för att du har partiellt stopp i rören till stammen eller i själva stammen. Det som händer är att luften i rören inte har någonstans att ta vägen när vattenlåset sitter i. Då rinner vattnet sakta. Tar du ut vattenlåset så kan luften ta sig ut bakvägen och det rinner snabbt ned i avloppsrören.

Två möjligheter:

1. Du har ett partiellt stopp i rören eller stammen. Troligen rören.
2. Avloppsrören har satt sig så att du har ett lätt bakfall som gör att ett vattenlås skapas. Kan vara att de ligger på en schaktbädd som har satt sig nu efter 5 år.

• Gilla
Ontrack och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för din analys. Jag hade tänkt i dessa två banor själv och är livrädd för alternativ 2.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
1. Du har ett partiellt stopp i rören eller stammen. Troligen rören.
Detta är nått jag tänker undersöka först. När du säger rören så kan det alltså handla om var som helst i huset ? (då brunnen som svämmar över ligger nästan "sist" innan avloppet lämnar huset i stammen). Luftningen sitter på andra sidan huset i taket ovanför ett av badrummen. Tänker jag rätt att jag borde kunna rycka ett vattenlås på andra punkter i huset och lära mig nått mer om var stoppet kan sitta? Iofs kan jag ju bara förutsättningslöst spola några misstänkta avlopp i kök och badrummen.

2. Avloppsrören har satt sig så att du har ett lätt bakfall som gör att ett vattenlås skapas. Kan vara att de ligger på en schaktbädd som har satt sig nu efter 5 år.
Skulle detta kunna vara långt ner i stammen (utanför huset) eller troligen under plattan (uppströms från sväm-brunnen)

Jag får återkomma när det blir lite tid för felsök nästa gång.

Nu har jag spolat med högtryck och spolslang i golvbrunnarna i tvättstugan och på många andra ställen i huset utan resultat. Har även spolat utanför huset i rensbrunnen in mot huset.

Det står lite vatten som går att se längst ner i botten under ena golvbrunnen, men jag har inte stött på något stopp. Jag antar att det i så fall verkar vara problem med lutning pga sättning då. Fortfarande blir det bara stopp i tvättstugan om man har båda vattenlåsen i och det verkar inte vara några problem i resten av huset. Rycker man ett av vattenlåsen så går det bra att tvätta och ösa på med vatten. Det står även lite vatten i botten när jag kollar utanför i rensbrunnen.

Något tips på ett bra nästa steg ? Vilka typer av lösningar kan man se på ?

Claes Sörmland
O Ontrack skrev:
Nu har jag spolat med högtryck och spolslang i golvbrunnarna i tvättstugan och på många andra ställen i huset utan resultat. Har även spolat utanför huset i rensbrunnen in mot huset.

Det står lite vatten som går att se längst ner i botten under ena golvbrunnen, men jag har inte stött på något stopp. Jag antar att det i så fall verkar vara problem med lutning pga sättning då. Fortfarande blir det bara stopp i tvättstugan om man har båda vattenlåsen i och det verkar inte vara några problem i resten av huset. Rycker man ett av vattenlåsen så går det bra att tvätta och ösa på med vatten. Det står även lite vatten i botten när jag kollar utanför i rensbrunnen.

Något tips på ett bra nästa steg ? Vilka typer av lösningar kan man se på ?
Nästa steg är väl att filma rören från tvättstugan för att lokalisera bakfallet eller vad det nu är.

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Nästa steg är väl att filma rören från tvättstugan för att lokalisera bakfallet eller vad det nu är.
Jag köpte en billig endoskop kamera (10m) för 329 kr. Trots att jag inte märkt något stopp när jag rensat med högtrycks spolning så kunde jag efter vidare spolning ta en bild på detta (nedan). Detta måste kommit upp när jag spolat längre ner och ligger nu där det tidigare stod vatten. Något tips ? Jag fattar egentligen inte varför jag inte märkte av detta när jag körde med spolslangen tidigare..

Endoskopibild av stopp i rör med ansamling av okänt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas få lite mer tid om några dagar. Kanske går att köra mer med högtryckaren alternativt nått annat redskap?

Redigerat:
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Ontrack skrev:
Jag köpte en billig endoskop kamera (10m) för 329 kr. Trots att jag inte märkt något stopp när jag rensat med högtrycks spolning så kunde jag efter vidare spolning ta en bild på detta (nedan). Detta måste kommit upp när jag spolat längre ner och ligger nu där det tidigare stod vatten. Något tips ? Jag fattar egentligen inte varför jag inte märkte av detta när jag körde med spolslangen tidigare..

[bild]
Härlig fettpropp! Felet identifierat!

Måste mekaniskt tas bort. Fettet är vanligen så pass härdat genom att det spontant har härsknat att hetvatten inte biter på det.

Kan du nå det med rensvajer så kanske det kan skäras sönder med den?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Härlig fettpropp! Felet identifierat!

Måste mekaniskt tas bort. Fettet är vanligen så pass härdat genom att det spontant har härsknat att hetvatten inte biter på det.

Kan du nå det med renvajer så kanske det kan skäras sönder med den?
Jag misstänker att det är ludd eller nått från tvättmaskinen, men jag tror också det behövs något mer mekaniskt än spolslangen. Tack för hjälpen hittills :)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Ontrack skrev:
Jag misstänker att det är ludd eller nått från tvättmaskinen, men jag tror också det behövs något mer mekaniskt än spolslangen. Tack för hjälpen hittills :)
Funderade också på det. Tygfibrer och zeolitleran från tvättmedel kan ju också kaka ihop sig.

• Gilla
Ontrack
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om klumpen nu är lös, vad tror du om att chockskölja bort den? Bort med alla vattenlås så att luften kan passera fritt och sen ladda familjen med fem hinkar fulla med vatten. Och sen på kommando häller ni ned detta i brunnen uppströms om klumpen så fort ni bara kan.

Detta har funkat för toapappersstopp hemma hos mig.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.