I källaren har jag två golvbrunnar som tillsynes är gjorda av både plast och gjutjärn, den nedre delen är av plast men renspluggen och ovandelen är av gjutjärn, är det någon som vet vilken typ detta är och när de tillverkades?

Vad tror ni är det bästa i detta läge, alltså utan att bryta upp golvet och byta golvbrunn. Funderar på om man ska försöka rostskyddsbehandlade delarna i gjutjärn som nu är väldigt rostiga. Eller tror ni att det blir för tätt så att fukt som tränger ner genom "fastnar" på fel sida med resultatet att det blir än mer rost.

Jag tror man flytspacklat detta för ca 25 år sedan, säkert gjorde man fel då, rimligtvis skulle man har bytt golvbrunn, men jag är inte så orolig då allt är ingjutet i betong.

Rostig golvbrunn i källare av gjutjärn och plast, med tydliga rostskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Modellen kallas nog relining.
Är det oisolerat golv mot mark är det inte så mycket som kan gå fel. Problemet är bara kosmetiskt så länge brunnen och vattenlåset fungerar som de skall.
Rosten är inte så mycket att oroa sig för så länge brunnen håller ihop och håller tätt. Gjutjärn är rostar långsamt och det är nog mest rostfärgat gojs.
Med andra ord, gör inga större åtgärder innan det är dags för stambyte.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.