Byggahus.se
Hej,
Jag köpte nyligen mitt första radhus efter ett helt liv i lägenhet, tjoho!

Men, ett litet problem, på baksidan finns det en altan som är alldeles för stor i mitt tycke. Skulle gärna vilja korta ner den, så att hunden får lite mer gräs att leka på. Men går det att göra det enkelt eller får man riva hela och börja om på nytt?
 
  • Uteplats med tak, möblerat med rottingmöbler, gunga, och växtlighet i bakgrunden. Använda gula markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan med tak, rottingmöbler, grönska, husfasad, fönster, soligt, sommar, hemtrevligt, utomhusliv, blommor, vita räcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Det går absolut att korta ner verandan utan att riva allt. Men det kräver nog en del kunskap eftersom jag nog betecknar det som typ ett WIP-LPL-projekt (work in progress - löses på plats :)

Lättast att först bestämma vart allt ska sluta, och enklast då om du anpassar det efter befintliga bärreglar i verandagolvet, dvs avsluta strax efter en befintlig bärregel.

I grova drag demonterar du takplasten först, sedan en provisorisk stöttning av taket en bit innanför det tänkta avslutet. Därefter kapas takbjälkarna till rätt längd och ett nytt avslut görs.
Golvet kapas till rätt längd. Ny yttre bärlina sätts dit och hur den ska stöttas avgörs av hur det ser ut under. Samma sak med dom nya takpelarna, underlaget avgör hur du ska fixa bärningen av dom.

Sist fixar du taket och plåtarbetet.

Lycka till ;-)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Det går absolut att korta ner verandan utan att riva allt. Men det kräver nog en del kunskap eftersom jag nog betecknar det som typ ett WIP-LPL-projekt (work in progress - löses på plats :)

Lättast att först bestämma vart allt ska sluta, och enklast då om du anpassar det efter befintliga bärreglar i verandagolvet, dvs avsluta strax efter en befintlig bärregel.

I grova drag demonterar du takplasten först, sedan en provisorisk stöttning av taket en bit innanför det tänkta avslutet. Därefter kapas takbjälkarna till rätt längd och ett nytt avslut görs.
Golvet kapas till rätt längd. Ny yttre bärlina sätts dit och hur den ska stöttas avgörs av hur det ser ut under. Samma sak med dom nya takpelarna, underlaget avgör hur du ska fixa bärningen av dom.

Sist fixar du taket och plåtarbetet.

Lycka till ;-)
Tack för svar! Då får vi nog ta någon mer kunnig dit och lösa.
 
Mats-S
K karolinawie skrev:
Tack för svar! Då får vi nog ta någon mer kunnig dit och lösa.
Du kan säkert fixa jobbet själv, bara du får några goda råd på vägen :)
Jobbet i sig är absolut inget märkvärdigt, bara man gör det steg för steg och har koll på läget inför varje nästa moment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.