Byggahus.se
Vi har en gigantisk altan som ligger på marken. Över denna finns ett skärmtak. Eftersom huset är ganska lågt (taket sitter ganska nära marken) och skärmtaket lutar bort från huset så skymmer skärmtaket utsikten när man är inne i huset. Vi tänkte slå två flugor i en smäll.

Riva bort den gamla altanen, bygga en något mindre altan som är i nivå med husets golv (ca 0,5 m högre än nuvarande altan) samt bygga ett högre tak med takås. Taket ska då bli osymetriskt så att endast minimalt med regnvatten hamnar i stuprännan.

Jag undrar om jag behöver bygglov för en sån här ombyggnad? Altanen går från 35m2 ner till kanske 20 m2, takhöjden ökar med 0.5 m, me jag är fortfarande långt under nocken på själva huset.
 
Om det är detlajplanerat område så behöver du bygglov (annars behöver du det nog också, men inte lika solklart).

Om vi håller oss till altanen, så får du bygga i princip hur stor som helst så länge den är lägre än 50cm (tydligen 60cm i vissa kommuner). Skärmtak får du bygga i anslutning till huset utan bygglov om det är mindre än 15kvm.

Däremot så är det troligen inte så himla blodigt att få bbygglov för detta, visserligen är ofta handläggningskön lång vid den här tiden, men i en del kommuner kan man åka in och få enkla lov över disk.

Även att riva det nuvarande taket behöver du bygglov för.

Det enda du kan göra utan bygglov är att renovera det nuvarande taket.
 
OK, det verkar ju klart. Bara att göra en ritning då altså, eller vad som nu krävs i ansökan.

Antar att ändringen inte kan ses som renovering eftersom funktionen kommer att ändras, eller?
 
Ta ett snack med bygglovsmyndigheten först, jag antar att du heltst vill göra detta nu i sommar? Då kanske de har ett snabbt förfarande i din kommun. Kolla då vad som gäller för att de skall kunna godkänna utan tvekan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.