God kväll,

Jag har en fundering gällande våra oljefyllda radiatorer som inte tenderar att sprida värme trots 400v inkopplat.

Jag har bytt plats på två radiatorer, kontrollerat så att det är 400v samt 230v (se bilder) i båda inkopplingar och resultatet är att det enda som blir varmt är den övre delen av termostaten (bild). Radiatorernas diod lyser som den ska när reglaget ställs över "mellanläget" som ska vara 19°. Har även testat att återställa genom att slå på/av sex (6) gånger i följd samt vrida reglaget för temperaturen från minsta till högsta temperatur tätt i följd.

Inga försök att få värme i de har fungerat och nu ber jag er om råd innan jag kontaktar Gnosjö.

Är det någon som har en idé på vad det kan vara och om jag kan få igång dessa utan att byta termostater?

Tacksam för hjälp!

• Elkoppling med öppen kabelanslutning till termostat för oljefylld radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter visar 236V mätt på kablar vid en väggmonterad elanslutning, bakgrund av texturerad tapet.
    Skapa konto
  • Multimeter visar 411 volt vid mätning av elektrisk installation för radiator.
    Skapa konto
  • Mätning av spänning med en multimeter som visar 236V på en radiatorinstallation.
    Skapa konto
  • Termostat med rött lysande diod för oljefylld radiator på vägg.
    Skapa konto
  • Etikett på en oljefylld radiator från Gnosjö Klimatprodukter med specifikationer 600W och 400V.
    Skapa konto
Det är inte så mycket att säga utifrån bilderna. Allt ser rätt ut. Termostaten kan vara trasig och det kan vara någon temperatursäkring som löst. Du kan ju alltid öppna termostaten och ta ett par bilder.

Trasig elektronik. Eventuellt går det att skicka själva termostatboxen till Gnosjö och få dem reparerade. Hör med dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.