1 387 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Glömde stödhylsa, vad göra?
Sida 1 av 2
Hej,
Monterade en vattenutkastare i fritidshuset. Trångt och jävligt. Usch!
Allt på plats, ett par dm 15mm halvhårt anslutningsrör bockat och klart, kopplat med Vatette klämringskopplingar åtdragna enligt instruktion, snyggt, tätt och fint. Hurra!
Men... skit jag har ju glömt stödhylsa...
Så, vad göra?
1. Skit i det.
2. Lossa på eländet och fixa till det.
I huset finns redan ett antal klämringskopplingar från tidigare ägare som inte har stödhylsa.
Om kopplingen tröttnar med tiden, vad händer? Börjar det droppa lite eller kan det bli riktigt eländigt?
Vad säger ni som har koll? Killgissningar undanbedes, de kan jag klara av själv. 😀
/Erik
Monterade en vattenutkastare i fritidshuset. Trångt och jävligt. Usch!
Allt på plats, ett par dm 15mm halvhårt anslutningsrör bockat och klart, kopplat med Vatette klämringskopplingar åtdragna enligt instruktion, snyggt, tätt och fint. Hurra!
Men... skit jag har ju glömt stödhylsa...
Så, vad göra?
1. Skit i det.
2. Lossa på eländet och fixa till det.
I huset finns redan ett antal klämringskopplingar från tidigare ägare som inte har stödhylsa.
Om kopplingen tröttnar med tiden, vad händer? Börjar det droppa lite eller kan det bli riktigt eländigt?
Vad säger ni som har koll? Killgissningar undanbedes, de kan jag klara av själv. 😀
/Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Om det är tätt behöver du inte vara orolig. Stödhylsan är där för att eliminera misslyckade monteringar och ”hålla emot” när du har glödgade rör. Det finns femtielva miljoner sådana montage som inte läcker.
Vanligt misstag att missa stödhylsa vid installation av halvhårda rör.
Många yrkesutövande rörisar struntar fortfarande än idag att använda dessa...
"för det fungerade ju förr"
Men regeln stödhylsa på halvhårda rör har ju tillkommit av en anledning.
Skita i det är inget alternativ om jag skulle få tycka något i ärendet.
Går det all lossa och göra om så gör du det.
Det är min rekommendation alla dagar i veckan.
Sitter det alldeles för illa till, så får du annars ta med det som en risk vid eventuell skada och ha lite större uppsikt på installationen.
Hur ser din installation ut?
Lägg upp en bild på det!
Många yrkesutövande rörisar struntar fortfarande än idag att använda dessa...
"för det fungerade ju förr"
Sitter det alldeles för illa till, så får du annars ta med det som en risk vid eventuell skada och ha lite större uppsikt på installationen.
Lägg upp en bild på det!
Redigerat:
Har inget foto där jag är nu. Inget spännande att titta på ändå: en vägg, en t-koppling, ett vertikalt bockat rör upp till en vattenutkastare. Trångt i sidled. Känner mig lugn att det hela är korrekt monterat... förutom stödhylsorna då... 😉Krilleman skrev:
Vanligt misstag att missa stödhylsa vid installation av halvhårda rör.
Många yrkesutövande rörisar struntar fortfarande än idag att använda dessa "för det fungerade ju förr".
Lägg upp en bild på det!
När du så duktigt följt övrigt kring hur den monteras, dras åt osv kan du utan att tveka och oroa dig följa ditt alternativ ett. Hade du haft ett mjukt rör hade det varit värt att försöka fixa särskilt om du dragit åt rätt.E erikb99 skrev:
Man får försöka låta bli att oroa eller irritera sig på sånt som i många fall inte har någon betydelse ibland till och med tvärtom.
Vi körde typ aldrig stödhylsa i halvhårda rör.E erikb99 skrev:
Prisol & plusprisol är ju en helt annan sak, då rören är mjuka.
Inga stödhylsor vid monteringen av halvhårda kromade rör i alla badrum heller, så jag skulle sova lugnt.
Alla är vi olika, men med dagens regler står det i klartext att det ska vara stödhylsa i halvhårda rör om man vill förlja monteringsanvisningen.J jawen skrev:
Absolut, men 99,5 % av Sveriges nu fungerande vattenrör har inte det.Krilleman skrev:
& klart branschen vill att alla ska köpa mera "saker" då dom tjänar mera pengar, så dom har en agenda.
Finns såååå många ologiska "rekomendationer" där ute, som drivs på just för att branschen tjänar mer pengar på det.
Kan du för exempel förklara den tekniska logiken & funktionen en stödhylsa har i ett 15 mm halvhårt rör?
Edit: Förr var aldrig godstjockleken under 1 mm, såg nu att dom börjat med 0,8 mm också, så 20% "försvagning" i dessa.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det är nog inte för att branschen ”tjänar på det”, utan snarare att du har möjlighet att göra fel annars. Det gillar vi inte inom EU och därför har vi t.ex. Maskinförordningen för att tydligt definiera ansvar och regler. Det fullt tillåtet att sätta en montör utan specifika färdigheter på jobbet om det finns ett typgodkännande och en arbetsinstruktion. Sätter du stödhylsa enligt reglerna, drar åt enligt instruktionen och det sedan börja läcka är det inte montörens fel. Sätter du utan stödhylsa och det läcker är det montörens fel.
Dom flesta stora tillverkarna av klämringskopplingar idag har med kravet med stödhylsa för halvhårda rör. Men även tillverkarna av halvhårda rör har också det med i text.J jawen skrev:Absolut, men 99,5 % av Sveriges nu fungerande vattenrör har inte det.
& klart branschen vill att alla ska köpa mera "saker" då dom tjänar mera pengar, så dom har en agenda.
Finns såååå många ologiska "rekomendationer" där ute, som drivs på just för att branschen tjänar mer pengar på det.
Kan du för exempel förklara den tekniska logiken & funktionen en stödhylsa har i ett 15 mm halvhårt rör?
Edit: Förr var aldrig godstjockleken under 1 mm, såg nu att dom börjat med 0,8 mm också, så 20% "försvagning" i dessa.
Sen får du göra hur du vill när du kopplar din egen anläggning.
Det är helt fritt idag att koppa rör i egen ägd anläggning, även hur illa som helst.
Men man kan inte klassa det som försäkringsmässigt.
Men inom all VVS idag så lutar sig försäkringsbolagen mot det fackmannamässiga.
Och det grundar sig i att man följer monteringsanvisningen.
Det gäller även för privatpersoner.
En bra grund är att följa regelverket säkervatten som hemmapulare. Det kommer man långt på!
Så som så många andra gånger är det enklast att göra rätt på första försöket om man kan läsa sig till förutsättningarna redan innan montage.
I grunden håller jag med och brukar använda stödhylsa, just för att det är tillverkarens rekommendation. Men i det här fallet var inte alla hjärnceller inkopplade! 😊Krilleman skrev: