Vi har en inkommande PEM eller PEH slang till huset . Jag är väldigt osäker om den exaka typen av plastslangen då den har varit sedan vi flytttade in för 8 år sedan och troligen installerades under förra ägarens tid . I samband med byte av 2 st avstäningsventiler ( den innan och den efter mätaren ) så monterade vi även en PRK vinkel. Tyvärr så glömde vi kompensationshylsan . Allt håller tätt även utan kompensationshylsan . Min fråga är om vi måste ta riva om allt och börja från början

• Vattenavstängningsventil med blått handtag vid tegelvägg, rörkopplingar, någon form av tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätare och ventiler mot tegelvägg. Rörledningar med blå och röd kran. Installation, VVS, infrastruktur.
    Skapa konto
  • En hand håller en blå plastkapsyl med text; suddig bakgrund, inomhusmiljö.
    Skapa konto
Redigerat:
Är det en "blå" vattenslang är det inte något problem. Det kommer att vara tätt.
Se till att dra PRK muttern helt i botten bara.

Brun PEM slang däremot måste alltid ha hylsa.

anders07 anders07 skrev:
Är det en "blå" vattenslang är det inte något problem. Det kommer att vara tätt.

Inkommande service slangen är helt svart. Hur ser jag om den är blå eller brun ?

Bästa svaret

B bisha skrev:
Inkommande service slangen är helt svart. Hur ser jag om den är blå eller brun ?
Det brukar finnas en rand på slangen, men om den är gammal kan det saknas.

De äldre är oftast att grövre gods och där klarar det sig utan hylsa. I många gamla slangar går inte ens hylsan in eftersom de är grövre.

Tack för svaret. Var ganska orolig för en eventuell framtida läckage

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Krilleman
anders07 anders07 skrev:

Gamla regler, det är nya tider nu.

Regeln att kompensationshylsa alltid ska användas i kombination med PRK är ganska ny.

Förut använde man aldrig blå kompensationshylsa i PRK.

https://assets.imi-hydronic.com/Doc...ert_System_Components/Low/PRK_instruction.pdf

Teknisk illustration av hylsa, instruktion om kompensationshylsor för olika SDR-rör.

Ok . Men i detta fallet är det en gammal helsvart rör. Som @anders07 tidigare antytt så är det troligen svårt att trä in kompensationshylsa i en gammal plast rör från jag vet inte kanske 80-90 talet ?

Redigerat:
Om det bara är det du visar på bilderna du oroar dig över kan du sluta med det finns ingen anledning att bekymra sig över det. Dels har du den befintliga gamla slangen där som sagt inte säkert hylsan passar och som monterats med PRK i otroligt många fall i den kombinationen. Dels får du se till att allt i ditt fall sitter fixerat och perfekt i motsats till där problem som gjort att hylsan kommit fram dvs där anslutningen kan utsättas för dragkrafter, vridning och andra mekaniska påkänningar. Kopplingen kommer inte börja läcka av sig själv utan hylsa om den som skrevs tidigare är rätt monterad och dragen.

Du får istället ha med dig i bakhuvudet vid framtida jobb att hylsorna finns med i bilden numera. Att göra en rimlighetsbedömning i fall som ditt är aldrig fel oberoende mer eller mindre nödvändiga regler och inte stressa upp sig pga icke problem.

• Gilla
bisha
  • Laddar…
wildeside
Har monterat 100 tals PRK kopplingar utan nån hylsa och aldrig råkat ut för någon läcka. Nuförtiden sätter vi alltid hylsa som sig bör, vet inte om det är sämre kvalite på PEM slangar nu för tiden efter som det behövs hylsor

Krilleman
wildeside wildeside skrev:
Har monterat 100 tals PRK kopplingar utan nån hylsa och aldrig råkat ut för någon läcka. Nuförtiden sätter vi alltid hylsa som sig bör, vet inte om det är sämre kvalite på PEM slangar nu för tiden efter som det behövs hylsor
Jag har gjort precis samma. Aldrig haft hylsa i PRK i massor med år.

Men något måste ju föranlät till denna regeländring att hylsan SKA användas...

S
Anekdotiskt har jag dragit en styck med blå linje, TROR fan jag drog den i botten men likförbannat läckte de några veckor senare (anslutningspunkt 1,8 meter ner under jord).

Så de var bara å gräva upp. Men inte visste jag något om någon stödhylsa, så de var bara att göra om de hela, denna gången var gropen öppen i 1,5 månad och det höll tätt...

Hoppas inte jag behöver gräva upp de igen nån gång :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.