Vi har en inkommande PEM eller PEH slang till huset . Jag är väldigt osäker om den exaka typen av plastslangen då den har varit sedan vi flytttade in för 8 år sedan och troligen installerades under förra ägarens tid . I samband med byte av 2 st avstäningsventiler ( den innan och den efter mätaren ) så monterade vi även en PRK vinkel. Tyvärr så glömde vi kompensationshylsan . Allt håller tätt även utan kompensationshylsan . Min fråga är om vi måste ta riva om allt och börja från början
Redigerat:
Bästa svaret
Det brukar finnas en rand på slangen, men om den är gammal kan det saknas.B bisha skrev:
De äldre är oftast att grövre gods och där klarar det sig utan hylsa. I många gamla slangar går inte ens hylsan in eftersom de är grövre.
Gamla regler, det är nya tider nu.anders07 skrev:
Regeln att kompensationshylsa alltid ska användas i kombination med PRK är ganska ny.
Förut använde man aldrig blå kompensationshylsa i PRK.
https://assets.imi-hydronic.com/Doc...ert_System_Components/Low/PRK_instruction.pdf
Om det bara är det du visar på bilderna du oroar dig över kan du sluta med det finns ingen anledning att bekymra sig över det. Dels har du den befintliga gamla slangen där som sagt inte säkert hylsan passar och som monterats med PRK i otroligt många fall i den kombinationen. Dels får du se till att allt i ditt fall sitter fixerat och perfekt i motsats till där problem som gjort att hylsan kommit fram dvs där anslutningen kan utsättas för dragkrafter, vridning och andra mekaniska påkänningar. Kopplingen kommer inte börja läcka av sig själv utan hylsa om den som skrevs tidigare är rätt monterad och dragen.
Du får istället ha med dig i bakhuvudet vid framtida jobb att hylsorna finns med i bilden numera. Att göra en rimlighetsbedömning i fall som ditt är aldrig fel oberoende mer eller mindre nödvändiga regler och inte stressa upp sig pga icke problem.
Du får istället ha med dig i bakhuvudet vid framtida jobb att hylsorna finns med i bilden numera. Att göra en rimlighetsbedömning i fall som ditt är aldrig fel oberoende mer eller mindre nödvändiga regler och inte stressa upp sig pga icke problem.
Jag har gjort precis samma. Aldrig haft hylsa i PRK i massor med år.wildeside skrev:
Men något måste ju föranlät till denna regeländring att hylsan SKA användas...
Anekdotiskt har jag dragit en styck med blå linje, TROR fan jag drog den i botten men likförbannat läckte de några veckor senare (anslutningspunkt 1,8 meter ner under jord).
Så de var bara å gräva upp. Men inte visste jag något om någon stödhylsa, så de var bara att göra om de hela, denna gången var gropen öppen i 1,5 månad och det höll tätt...
Hoppas inte jag behöver gräva upp de igen nån gång
Så de var bara å gräva upp. Men inte visste jag något om någon stödhylsa, så de var bara att göra om de hela, denna gången var gropen öppen i 1,5 månad och det höll tätt...
Hoppas inte jag behöver gräva upp de igen nån gång
Klicka här för att svara