Byggahus.se
Hej,

Efter en tids bekantskap med sajten blir detta mitt första inlägg. Jag behöver skriva av mig.

Jag och min sambo närmar oss 30-strecket och har börjat söka hus (Vi bor längs kusten i Finland). Vi har inte sökt överdrivet länge, sen november 2015. För en tid sen kom det upp en gammal sommarvilla på en av de lokala mäklarfirmorna och jag föll pladask för snickarglädjen och läget (lummig strandtomt). När vi körde ut till tomten visste jag genast när jag steg ur bilen - här vill jag bo.

Vi har råd med objektet, men det visade sig att huset var ett rivningsobjekt. Ruttna takbjälkar och en grund som lutar på plintar... Vi har inte råd att köpa tomten och sen bygga nytt från scratch, det är totalt orealistiskt med vår ekonomi. Dessutom förtjänar en tomt av det slaget ett hus som har det lilla extra. Inget elementhus direkt. Det låter så enkelt när jag skriver det - det är kalla fakta. Men det är svårare för hjärtat att gå vidare.

Jag är uppväxt i ett sunkigt hus och har sen barnsben närt en husdröm. Jag har ritat och planerat, fantiserat och möblerat i åratal redan. Vi kommer att kunna köpa oss ett bra hus någon dag, kanske en 70 eller 80-tals villa, det är inte det. Och jag drömmer inte om något slott, 120 kvm duger fint. Men jag har litet svårt med hus som bara är ett i raden...

Har ni berättelser ni kan dela med er av? Har ni "nöjt" er? Hur har ni sänkt er förväntningar? Hur har era husdrömmar ändrats? Tips och råd till en naiv visionär? :rolleyes:
 
Ni kanske kan bo i rucklet medan ni bygger ett nytt hus bredvid om det ryms på tomten? Då behöver ni inte ha så bråttom att bli färdiga och kanske kan göra en del av arbetet själv så blir det billigare.
 
God tanke, men troligen inte möjligt. Finns inte och har aldrig funnits toa i huset. Med stor säkerhet mögel på hela övervåningen. För att inte tala om golvet i huset, osäkert om det håller länge till. Provisoriska bräder som man stöttat upp huset med underifrån har börjat komma upp här och där i golvet i form av små kullar. Tomten, som med all säkerhet är något överprissatt, går på ca 100.000e. Bara det. Det är nog en omöjlig ekvation. Men det betyder inte att jag dröjer mig kvar i tanken och överväger stenåldersliv de närmaste åren :D Men då ska man nog vara litet galen...
 
Men om du tänker efter lite. Vad skiljer ett standardhus och ditt drömhus?
Är det mest snickarglädje, så går det att fixa. Även glasade verandor och spröjsade fönster. Så det kanske fungerar att ni köper drömhuset. Tar en massa bilder och sen bygger ett standardhus med träpanel, men förändrar det så det påminner om det hus som stått på tomten.
 
  • Gilla
Visionärskan
  • Laddar…
D
Hur hade det varit med lite äldre husvagn att bo i medans man bygger om/nytt.

Drömmer mig bort och kollar en del på Grand design, hus i solen m.m.
Det som jag blir förvånad på är att en del kan få sitt drömhus för rätt billig peng när de gör mycket själv.

Jag själv har valt renoverings objekt, både av att när jag köpt de varit billigare men även att man får mer som man vill ha även om jag haft i tankarna att man ska kunna sälja det i framtiden. Sedan när man flyttat så har man försökt uppgradera sig även om då också renoverings objekt men det har gjort att man hela tiden gjort det bättre för sig. Vist inte klar med nuvarande lägenheten men de stora bitarna är klara och trivs väldigt bra och känns skönt man kan unna sig lite lyx när man gjort på det sättet.

Jag har mina drömmar och även om det känns stort och svårt i dagsläget att man försöker se väggar som gör det möjligt.
 
Även om det nu inte blir detta objekt ska du inte sluta drömma! Drömmar är faktiskt inte något som kostar - är inte ens beskattningsbart!

Jag har bott i flera hus - har varit nöjd under tiden men det har alltid funnits den där drömmen om det lilla extra ... och när jag passerade "bäst-före" lät jag faktiskt en arkitekt rita mitt -nu- lilla, lilla hus. Trivts otroligt bra dessa tio år ... men nog drömmer jag fortfarande ...:rolleyes: ... vill ha sovrummet i bottenvåningen då familjen blivit så stor ...
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Bjud det du har råd med för tomten, ta höjd för ett nytt hus och en gäststuga att bo i under bygget. Det värsta som kan hända är att ni förlorar budgivningen.
 
thomas33 skrev:
Men om du tänker efter lite. Vad skiljer ett standardhus och ditt drömhus?
Är det mest snickarglädje, så går det att fixa. Även glasade verandor och spröjsade fönster. Så det kanske fungerar att ni köper drömhuset. Tar en massa bilder och sen bygger ett standardhus med träpanel, men förändrar det så det påminner om det hus som stått på tomten.
Jo du har helt rätt. Jag tror jag blev förblindad av tomten. Det kunde ha stått en modern betongvilla eller en romantisk trävilla där och jag hade blivit lika förälskad oavsett. Egentligen är jag ju ganska bra på att se möjligheterna med hus och hur jag kan ändra dem för att få dem som jag vill, nu när jag tänker efter. Vi har övervägt många hus av väldigt olika slag under det sista halvåret. Men nu inser jag hur viktigt läget faktiskt är.


Jag tror inte att det är möjligt att köpa den här tomten. Klart vi kan lägga ett riktigt skambud, men det går knappast hem, för det blir LÅNGT under utgångspriset. Vi har aldrig planerat och budgeterat för att bygga nytt hus, inte ens om vi skulle göra arbetet själva. Än mindre lägga ut pengar på dyr tomt. Vi får köra med plan A, d.v.s. hitta hus med visst renoveringsbehov på bra läge. Jag ska bara drömma litet till om den här först, och be om ett ekonomiskt mirakel, typ lottovinst. :rolleyes:
 
Det är dummare att bara släppa detta än att betala vad man tycker man kan ge för tomten. Lägg ert bud, och glöm objektet först efter detta...

...eller gläds åt att budet togs, och bygg ert drömhus.
:)
 
Microkatten
Är du säker huset är i ett så bedrövligt skick som du tror? Om inte, ta dit någon kunnig på gamla hus ( dvs ej ngn som bara är van vid nyare objekt ) och få en rimlig bedömning på mökligheterna. Ibland kan det se värre ut än det är.

Om huset verkligen visar sig vara ett rivningsobjekt, lägg ett bud på vad tomten är värd.

Skulle ni ändå inte få fastigheten så dyker det säkert upp nya objekt. Ni har trots allt bara letat några månader än, vilket är en väldigt kort tid om man söker något speciellt.
 
Till att börja med: Drömhuset är det hus man drömmer om - inte det man bor i.

Sedan håller jag med Microkatten. Ta med någon kunnig och gå igenom huset och granska kritiskt vad som verkligen behöver göras, och fundera samtidigt på era egna prioriteringar.

Behöver ni verkligen ha en vattentoa? Utedass går ärligt talat rätt bra även på vintern med en frigolitsits, även om man helst undviker långsittningarna. Eller så kanske det fungerar med en förbränningstoalett.

Behöver ni ha ett vattenburet värmesystem? Man får ofta hyfsat bra värmeekonomi med luftvärmepump. Och särskilt om man har en braskamin eller liknande där man kan elda.

Behöver takbjälkarna verkligen bytas? Det kanske går att bulta på bjälkar på sidan om de befintliga och låta de vara kvar? Då pratar man om några dagars jobb och ganska lite pengar. Om råsponten sitter dåligt i de gamla bjälkarna borde man kunna lägga en tryckt planka direkt på pappen, asfaltskitta under och sedan skruva rakt igenom den ner i den nya påbultade bjälken. Då sitter taket fast ordentligt igen.

Hur stort problem är det att plintarna har sjunkit ner lite? Det kanske går att räta upp huset med några donkrafter och klossar ovanpå de snea plintarna. Kanske kan du platsgjuta några extra plintar som komplettering? Då gjuter du plintarna och sätter en stolpe i rätt längd när huset justerats.

Är taket gammalt? Om du kan komma åt vinden så behöver du inte byta tak förrän du upptäcker läckage (håll koll), och då kan du göra en punktreparation. I praktiken kan nog ett gammalt tegeltak klara sig väldigt länge bara man håller efter taket och byter trasiga pannor och fixar eventuella småläckage. Är det isolerat med spån är det ingen katastrof med ett läckage, spån torkar. Du kan dessutom komplettera med cellulosa eller träfiberisolering. Läckage i tak uppstår oftast i svaga punkter, framförallt genomföringar och ränndalar. Se över dessa och laga med takmassa

Gamla kärnvirkesfönster (före 1960) byter man inte, de renoverar man. Då håller de längre än nya. Det är inte dyrt om du gör det själv men det tar lite tid. Sätt in en energiglaskassett så får man bättre isolering.

Gamla avlopp? Gjutjärn kan hålla i 100 år i en villa om man har tur. Kopparför för tappvatten har inget bästföredatum.

Har du taskiga reglar under golvet så kan du troligen komplettera med fler där för att staga upp golvet. Lite extra plintar på marken kan vara till hjälp här också.

El behöver inte bytas för att den är gammal. Min el hemma är från 1957 och i bra skick. Så länge isoleringen inte är torkad och spröd är det lungt. Men sätt in en jordfelsbrytare om det saknas.

Behöver ni nya vitvaror? Troligen inte. Bättre beg finns på blocket (eller vad det heter i finland). En induktionshäll ger inte godare mat än vanliga plattor.

Behöver ni ett nytt kök? Troligen inte. En ny diskbänk är inte bättre än en gammal, och en gammal blir som ny med polering med autosol. Skåpstommar behöver sällan bytas, luckor är en estetisk fråga och inte särskilt dyrt. Gamla träluckor kan man måla om själv med bra resultat (fin roller blir utmärkt).

Vad är det egentligen som är mögligt på övervåningen. Tapeterna? Ytskikt (inklusive nytt gips) är inte särskilt dyrt.

Behöver ni verkligen åka till Gran Canaria på sommaren? Svar nej - det är roligare att vara hemma och renovera :).
 
  • Gilla
Kirre2 och 3 till
  • Laddar…
I
Om ni räknar på att köpa in 3 moduler. Ställ på plintgrund, byt fasad på modulerna när dom sitter ihop & bygg bort plattaket med några enkla takstolar. Gamla taket kan vara kvar under. 3 st ger ca 75 kvadrat & borde gå att få färdigt att bo i för ca 200000 sek. Begagnat kök m.m. vet ej hur marknaden ser ut i Finland men borde finnas moduler för ungefär samma pengar. El, vatten & avlopp finns redan på tomten förutsätter jag annars blir det dyrare.

http://www.blocket.se/vi/62178644.htm

Mvh Ingmar
 
M
Det beror lite på hur mycket fritid man är villig att satsa för att uppnå sin dröm.

Att lyfta huset och reparera grunden är inte hela världen, inte eller att byts bjälkar eller takåsar. Men det kanske är mycket mer än så av grundstommen som är dålig?

Jag menar - man kan ju gå lite kurser i grundläggande husreparation för gamla hus och sen göra mycket av jobbet själv. Kostar mer fritid än material :)
 
K
Vi har kompisar som köpte något liknande på fantastiskt läge vid en sjö i småland för 250 000 kr under studietiden.. de renoverade sedan för studiemedelspengarna under 4 år och när de var klara med examen flyttade de dit. De bytte bottenbjälklaget, vatten och eget avlopp, satte in badrum och kök.. efter att ha bott där två åt såldes det för nästan en miljon och ett nytt drömprojekt påbörjades.

I mitt eget fall har vi tittat efter hus sedan 2006 och sett flera drömprojekt kommit och gått. I nästan alla fall har det handlat om att fler har samma dröm som vi och är beredda att betala mer för den.. det har "slutat" med att vi köpte en obebyggd tomt på drömläge och att vi nu bygger ett "drömhus" i egen regi. Hur långt vi pallar gå med snickarglädjen får väl vara osagt :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.