2 602 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Glidskydd
Hej,
Söker mig hit eftersom jag tror jag gör en höna av en fjäder. Jag har monterat en liten 8 m2 bastustuga, funkisstil med lågt lutande papptak (takstege behövs ej enligt sotaren), https://sorselestugan.se/produkter/stugor/bastustugor/bastustuga-funkis-8/.
Dock ställer naturligtvis sotaren krav på glidskydd, och jag funderar på vad jag ska använda och hur det ska monteras. De alternativ jag har hittills:
* Standard glidskydd för takmontage. Kommer ju punktera taket med skruvarna, hur tätar man detta utan att det läcker in (kanske ingen jättegrej eftersom det "bara" är takfoten eller "takhuvudet" det kommer handla om)
* WIBE Glidskydd som sätts i vindskivan avsedd för montage kring hängränna (har ingen hängränna just nu). Dyr och klumpig lösning
* Köpa ett par rejäla järn/stålkrokar och skruva fast i vindskiva med kottlad regel bakom. Blir snyggt, stabilt, enkelt men tyvärr inte CE-märkt
Någon som har erfarenhet kring detta?
Söker mig hit eftersom jag tror jag gör en höna av en fjäder. Jag har monterat en liten 8 m2 bastustuga, funkisstil med lågt lutande papptak (takstege behövs ej enligt sotaren), https://sorselestugan.se/produkter/stugor/bastustugor/bastustuga-funkis-8/.
Dock ställer naturligtvis sotaren krav på glidskydd, och jag funderar på vad jag ska använda och hur det ska monteras. De alternativ jag har hittills:
* Standard glidskydd för takmontage. Kommer ju punktera taket med skruvarna, hur tätar man detta utan att det läcker in (kanske ingen jättegrej eftersom det "bara" är takfoten eller "takhuvudet" det kommer handla om)
* WIBE Glidskydd som sätts i vindskivan avsedd för montage kring hängränna (har ingen hängränna just nu). Dyr och klumpig lösning
* Köpa ett par rejäla järn/stålkrokar och skruva fast i vindskiva med kottlad regel bakom. Blir snyggt, stabilt, enkelt men tyvärr inte CE-märkt
Någon som har erfarenhet kring detta?
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Cwls glidskydd inkls infästningsplatta borde fungera bra till självtäck som jag antar att du tänker använda. Skruva fast plattan under ytpappen och klistra/limma istället för svetsa ihop enligt montageanvisningen. Cwl tätar med epdm packning under glidskydden vilket är varför jag tänker att dom är bra för dig.
Tack för svar. Det borde alltså räcka att skruva rakt igenom pappen och sedan täcka med en ny bit takpapp? För taket är tyvärr redan färdiglagt med ytpapp och allt...Rickard.ag skrev:
Cwls glidskydd inkls infästningsplatta borde fungera bra till självtäck som jag antar att du tänker använda. Skruva fast plattan under ytpappen och klistra/limma istället för svetsa ihop enligt montageanvisningen. Cwl tätar med epdm packning under glidskydden vilket är varför jag tänker att dom är bra för dig.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Då kan jag inte rekommendera det. I mina ögon är det bättre då att skippa plattan och bara skruva fast valfritt glidskydd med grov rostfri skruv och en riklig mängd taklim eller annan lämplig tätningsmassa. Bättre men inte så bra 
Jag vet inte vad som är bästa lösningen för dig nu.
Jag vet inte vad som är bästa lösningen för dig nu.
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Det är ju helt riskfritt i alla fall. Cwl har en godkänd för fasadmontage som är relativt diskret du kan titta på om du vill. Finns rätt många varianter av många olika tillverkare på det här men dom som bara sitter i hängrännan ska du undvika.T Tonka skrev:
Supertack för svaren! Verkar som det bara är cwl som har sådana (finns inte hos elhandlare så Google hittar dem inte). Heter glidskydd fasad och jag tror det passar perfekt att fästa i en förstärkt taksarg. Tack för hjälpen!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 385 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 385 inlägg
Har såklart inte ens nära 100% koll på marknaden men vad jag har sett så är cwls snyggast på just detta. Dom andra verkar ha satsa på en lite mer mångsidig lösning=fulare, cwls måste ju sitta väldigt nära takkanten för att fungera.T Tonka skrev:
Vet inte hur dom andra gör men cwl bedriver sin verksamhet på ett för mig rätt udda sätt som gör att i princip ingen marknadsför dom och man måste själv aktivt leta efter deras produkter. Vissa grossister har dom hemma på hyllan t ex bevego men tror inte dom har kontanthandel med privatpersoner.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden