2 978 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Glasblock i bastu.
Hej!!
Håller på och inreder övervåningen på ett Ä-hus(höner) och ska bygga bastu.
Vi vill ha 2 rader med glasblock lodrätt på en vägg och har lite frågor ang. detta.
Vi kommer ha glasblock som är 190x190mm och jag undrar hur brett det ska vara mellan reglarna( Hur mycket behöver man ha tillgodo på sidorna om blocken?)
Behöver jag "mura" upp blocken med bruket som finns eller räcker det med att jag använder limmet för glasblock? Limmet tål temp. från -40 till +90. Är det på gränsen att använda till bastu eller räcker det?
Hade varit suveränt med lite svar och synpunkter ang detta.
Jonte
Håller på och inreder övervåningen på ett Ä-hus(höner) och ska bygga bastu.
Vi vill ha 2 rader med glasblock lodrätt på en vägg och har lite frågor ang. detta.
Vi kommer ha glasblock som är 190x190mm och jag undrar hur brett det ska vara mellan reglarna( Hur mycket behöver man ha tillgodo på sidorna om blocken?)
Behöver jag "mura" upp blocken med bruket som finns eller räcker det med att jag använder limmet för glasblock? Limmet tål temp. från -40 till +90. Är det på gränsen att använda till bastu eller räcker det?
Hade varit suveränt med lite svar och synpunkter ang detta.
Jonte
Hej Jonte.
Åt mina föräldrar murade jag ett "fönster" mellan bastun och duschen. Detta fönster är placerat på samma vägg som bastukamin rakt ovanför den. Jag använde "plastribborna" och limmet som hör till glasen. Än så länge har inget ramlat ner eller förändrats =)
Om man frågar experterna borde det säkert inte hålla men som sagt; hittills ok.
Åt mina föräldrar murade jag ett "fönster" mellan bastun och duschen. Detta fönster är placerat på samma vägg som bastukamin rakt ovanför den. Jag använde "plastribborna" och limmet som hör till glasen. Än så länge har inget ramlat ner eller förändrats =)
Om man frågar experterna borde det säkert inte hålla men som sagt; hittills ok.
Vanligtvis innehåller temperaturgränser en viss säkerhetsmarginal så man kan använda den lite högre utan större fara.
Fogen är säkert svagare vid hög temperatur men om man inte använder sig av hållfastheten behöver man nog inte oroa sig.
/ATW
Ps Tänk, vad skulle hända om jag glömde lim och bruk helt och hållet? Ds
Fogen är säkert svagare vid hög temperatur men om man inte använder sig av hållfastheten behöver man nog inte oroa sig.
/ATW
Ps Tänk, vad skulle hända om jag glömde lim och bruk helt och hållet? Ds
Redigerat:
Klicka här för att svara