J
Hej!
Vi har nyligen renoverat köket och har tänkt oss glas som stänkskydd framför tapeten som syns i bilden nedan.
Mellan bänkskiva och överskåp är det ju enkelt att sätta fast med silikon men hur gör man lämpligen vid den högra delen där inga överskåp finns?
Jag har sökt efter, men inte hittat, en silikonlist som kan täta men inte blir ”limmad” mot tapeten.
Det känns också som stor risk att det blir kletigt/kladdigt att limma fast med vanligt silikon.
Någon som gjort något liknande?
Modernt kök med gröna skåp, mönstrad tapet och en stenbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Här skruvar man fast glaset och tätar endast nertill med silikon:
Här är det limmat:
Jag har för mig att jag även har hört om att använda U-formade profiler.
Du bör tänka på att det ska gå att ta bort glaset i framtiden utan att få glaskross.
Glas. Stänkskydd i glas monteras antingen med dolda lister eller skruvar, det fungerar bäst om glaset är transparent. Är glaset inte genomskinligt går det att fästa med sättlim – kom ihåg att täta med silikon runt glasskivan.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Här skruvar man fast glaset och tätar endast nertill med silikon: [media]Här är det limmat: [media]Jag har för mig att jag även har hört om att använda U-formade profiler.
Du bör tänka på att det ska gå att ta bort glaset i framtiden utan att få glaskross.
Tack för svar!

Jag var kanske inte jättetydlig men tanken är att det ska vara transparent glas för att tapeten bakom ska synas. En glasmästare vi var i kontakt med sa att de inte rekommenderade den lösningen för att det lätt samlas skräp och fukt bakom. Därav har jag tänkt kring någon lösning med u-profil som borde kunna täta, i kombination med t.ex. rosettskruv för att hålla fast glaset mot väggen. Tyvärr jag inte hittat någon passande profil.

Just borttagningen är nog det som ger mig mest huvudbry för tillfället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.