Bästa svaret

Hej, Okey, tack för ert svar, det var en billig lösning :)

• Gilla
Sthil460
  • Laddar…
Närbild på sprickor i en metallskenas infästning med synligt glapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprickorna i infästning förklara nog glappet...

• Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Redigerat:
Vinga handtag är dåligt konstruerade. Det blir glapp i dem väldigt fort. Byt till ett Hoppe handtag.

Har tre dörrar med Assa vinga där 2 av dem glappar pga spricka i godset som trådskaparen hade.

1. Går det att enbart köpa nytt trycke, lyckas inte hitta det?
2. Går handtagen att montera så de är nedåt i låst läge (klassisk altan/balkongdörr)?
”Problemet” är att man drar handtaget uppåt för att spärra spanjoletten, sedan kan man låsa. Om jag flyttar trycket 45 grader så det pekar nedåt slår det i dörrfodret när man ska låsa. Eller är jag bara korkad?
Ett dörrhandtag på en vit balkongdörr med utsikt mot en trädäck och andra hus, handtaget pekar nedåt.
Skapa konto
Alt: Assa vinga dörrhandtag och lås på en balkongdörr, vänd upprätt, med en träaltan och grönska i bakgrunden.
Skapa konto

För mig blev det att köpa ett nytt kitt från Mockfjärds i serien "Roca" då "Vinga" hade utgått, det blev faktiskt bäst/billigast. :)

C Christoffer L skrev:
För mig blev det att köpa ett nytt kitt från Mockfjärds i serien "Roca" då "Vinga" hade utgått, det blev faktiskt bäst/billigast. :)
Vad fick du betala för det?

766:- ink frakt.
En faktura från Mockfjärds med en totalsumma på 766 SEK inklusive frakt för en Roca handtagssats.
Skapa konto

C Christoffer L skrev:
766:- ink frakt.
[bild]
Tackar. Har hittat butiker som säljer vinga för 450-ish. Däremot kanske det är dumt att köpa något som uppenbart är dåligt

Kunde du montera så handtaget är neråt i låst läge?

B bjorsi skrev:
Kunde du montera så handtaget är neråt i låst läge?
Inget som jag provat. Vet inte om denna förklaring hjälper?

Illustration av en dörrhandtagsmontering med olika komponenter och skruvar i en exploderad vy.
Skapa konto

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om du har handtaget nedåt så kommer du få problem med att öppna dörren (dra in fallkolven).
Om du vill ha rocas handtag istället så kan de köpas hos en låssmed eller välsorterad järnhandel.
[länk]
[länk]
[länk]
Jag tror inte det säljs lösa grepp till Vinga 7314.
Det var det jag misstänkte, att jag inte kan ha handtaget nedåt

Jag beställer nya vinga. Enklast montering, börjar de strula igen kan jag reklamera

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.