Hur fungerar en gjutjärnsgolvbrunn egentligen? Det enda jag kan se är att den har ett hål. Jag tror att det bör sitta en rensskruv där som inte finns kvar men jag förstår inte vart vatten ska ta vägen om jag sätter igen det hålet?

Gammal gjutjärnsgolvbrunn med synligt hål och saknad rensskruv, rost och vattenansamling syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal gjutjärnsgolvbrunn med synligt hål och rostiga kanter, saknar rensskruv.
Skapa konto

På med en plasthanske, ner med handen i stora hålet och känn under/bakom den flata delen, där är hål under vattennivån ( vattenlås ) det är där som skiten samlas och täpper till. Rensa ur. Det lilla hålet ( rensplugg ) ska det sitta en plugg i , finns den inte så luktar det nog skit i källaren, kan sättas igen med i stort vad som helst i gummiproppsväg eller akut med en större kork till att börja med.

J jonaserik skrev:
På med en plasthanske, ner med handen i stora hålet och känn under/bakom den flata delen, där är hål under vattennivån ( vattenlås ) det är där som skiten samlas och täpper till. Rensa ur. Det lilla hålet ( rensplugg ) ska det sitta en plugg i , finns den inte så luktar det nog skit i källaren, kan sättas igen med i stort vad som helst i gummiproppsväg eller akut med en större kork till att börja med.
Tack! Kan verkligen inte hitta hålet som bör vara under vattennivån men får gå ner med handen igen då med gummihandske.

Fulkemisten
B Blaxtar skrev:
Tack! Kan verkligen inte hitta hålet som bör vara under vattennivån men får gå ner med handen igen då med gummihandske.
Då är det nog fullt en bit upp.

Sög bort allt vatten och ser då att brunnen verkar vara pluggad med någon form av massa. Säkert en gammal brunn som inte är meningen att den ska användas, några meter bort finns två nyinstallerade brunnar. Är det bara att plugga renshålet med något också eller vad bör jag göra?
En gammal brunn med en plugg av massa, rost och avlagringar synliga runt kanten.
Skapa konto
Betonggolv i källare med en igensatt golvbrunn nära en varmvattenberedare och ytterligare en avloppsbrunn.
Skapa konto
Golv med en gammal troligtvis pluggad brunnslock bredvid en vägg och galler.
Skapa konto

Mycket lustigt , en form av hempul, då är frågan om rören finns kvar under golvet och bara har dödat själva brunnen, ingen som kan veta men troligt. något är det, Om du tittar utmed väggarna och kan se som en spricka, inte säkert, då har dom huggit upp golvet och kopplat nya rör till nya brunnar. Lite fel utförande, allt gammalt ska bort, men i dagen läge, luktar det skit i hålet så pluggar du det. Svårt att säga vad som finns under, kan vara bortkopplat, har du en fjäder eller liknande som körs ner i lilla hållet och ser hur långt du kommer, är det ett pluggat rör under så blir det stopp en bit in. I övrigt luktar det skit och drar upp eller ner i hålet, ( kan kollas med en ciggtändare eller ett ljus ) så är det inte pluggat på stammen.

I så fall verkar det inte vara pluggat vid stammen för det drar från renshålet och luktar illa. Kring de nya brunnarna så finns det sprickor i betongen så därifrån verkar det i alla fall vara nya rör. Ser till att plugga hålet som temporär åtgärd och tar mig en funderare på hur vi går vidare med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.