Hejsan,
bygger badrum i källaren.
Har dragit kallvattnet under isoleringen (20 cm Isodrän).
Varmvattnet över.
Frågan är om det är bäst att låta dem (varmvattenrören - det som syns inringat i rött på bilden) ligga i isoleringen UNDER fiberduken så här eller om det är bättre att lägga den över fiberduken - ingjuten i betongen. Som ska ha golvvärme.
Tacksam för input.
bygger badrum i källaren.
Har dragit kallvattnet under isoleringen (20 cm Isodrän).
Varmvattnet över.
Frågan är om det är bäst att låta dem (varmvattenrören - det som syns inringat i rött på bilden) ligga i isoleringen UNDER fiberduken så här eller om det är bättre att lägga den över fiberduken - ingjuten i betongen. Som ska ha golvvärme.
Tacksam för input.
Isolering spelar ingen roll för andra tillfällen än när man ska ha nytt varmvatten efter 15 minuter.
När det gått en kvart/halvtimme så är det kallt oavsett hur man isolerat.
Jag satt ingen isolering, jag bara gjöt in rör-i-rör-et.
Men kallvatten i gruset under isoleringen - ett av de bästa beslut jag tog under bygget.
Kallvatten dras lämpligen under isoleringen , i/mot gruset.
Så gjorde jag, och har alltid hyggligt svalt kallvatten efter bara spolat fram ett par dl (det som är i rören mellan mark upp till kranen).
Det är ju typ 10 grader året om under isoleringen under plattan.
När det gått en kvart/halvtimme så är det kallt oavsett hur man isolerat.
Jag satt ingen isolering, jag bara gjöt in rör-i-rör-et.
Men kallvatten i gruset under isoleringen - ett av de bästa beslut jag tog under bygget.
Kallvatten dras lämpligen under isoleringen , i/mot gruset.
Så gjorde jag, och har alltid hyggligt svalt kallvatten efter bara spolat fram ett par dl (det som är i rören mellan mark upp till kranen).
Det är ju typ 10 grader året om under isoleringen under plattan.
Klicka här för att svara