Hej alla !

Efter att jag köpt bostadsrätten upptäckte jag att det finns en gammal dörr i mitt förråd som leder mot en annan lägenhet. Dörren har ersatts med en enkel gipsskiva. När vi var på visningen inför köpet sa mäklaren att det inte var en riktig dörr – men i själva verket är det precis tvärtom.

Bostadsrättsföreningen säger att det inte är deras ansvar eftersom det uppfyller brandskyddskraven. Men för mig ser det ut som ett fuskbygge, och jag känner mig lurad vid köpet.

Kan man kräva att föreningen åtgärdar väggen?

tack så mycket!

Mvh Alexander

• Ett förråd med en dörr som täckts över med gipsskiva, budgetlösning synlig bredvid ett skåp och arbetsbord med städmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Till en annan lägenhet ? Då ska det vara dubbel 13 gips, lika på båda sidor, samt vara fylld invändigt med mineralull för ljudgenomgången inte ska ske.

• Gilla
alexvvv
  • Laddar…
Hur vet du att det bara är en gips? Har du gjort hål o kollat in till grannen? 😃

T TypRätt skrev:
Hur vet du att det bara är en gips? Har du gjort hål o kollat in till grannen? 😃
Någon från styrelsen har kollat på båda sidorna, men de har bara bedömt det genom att knacka på väggen.

J jonaserik skrev:
Till en annan lägenhet ? Då ska det vara dubbel 13 gips, lika på båda sidor, samt vara fylld invändigt med mineralull för ljudgenomgången inte ska ske.
Till en annan lägenhet, ja. Och också till förrådet.

Men borde det inte vara tegel eller något annat hårdare material? Gipsskiva känns ju inte riktigt rätt. Finns det någon lag som reglerar detta?

Måste inte va tegel, det är godkänt med gips om man följer kraven.

• Gilla
alexvvv och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Gips är bra och godkänt som brandskydd om det är gjort som jonaserik skrev i inlägg 2.

Men okej då, med brandskyddet.

I teorin kan alla väggar vara gipsskivor (utom bärväggar)? Jag tänker på att min granne kan slå sönder väggen bara med en näve.

BirgitS
Bärande väggar kan också bestå av träreglar med gipsskivor på. Det är bara det att, beroende på lastkraven, kan reglarna vara kraftigare än annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.