Byggahus.se
Hej,

Flyttade ganska nyligen till en lägenhet med betongväggar, problemet är att det är väldigt lyhört mot min granne, jag ska därför bygga en ny vägg på den befintliga betongväggen som gränsar mot grannen. Efter att ha forskat på ett annat forum (faktiskt.io) hur jag bäst bygger en ljudisolerad vägg har det landat på en dubbelgipsvägg med 95mm stålreglar. Jag har aldrig tidigare renoverat/byggt väggar eller liknande så jag har därför en del frågor.

1. Jag har fiskbensparkett i det aktuellt rummet, jag har precis lärt mig konceptet "flytande golv" och att jag därför inte ska fästa reglarna i trägolvet, utan att jag ska såga bort golvet där reglarna ska sitta och fästa dom i betongen. Om regeln är 95mm, hur brett ska jag såga upp i golvet? Ska gipset ligga mot betongen eller mot parkettgolvet? Behöver jag alltså såga upp 95mm + bredden av gipsskivorna + lite extra mellanrum (för att det ska "flyta") eller bara 95mm + hur mycket mellanrum som behövs för att golvet ska "flyta".

2. Läste på detta forumet om att vissa limmar reglarna i golvet mot betongen, är det att föredra eller bör man skruva fast dom? Om man ska limma, vad är det för lim som gäller då?

3. Rummet i fråga är helt i betong, dock sitter det någon form av platta i taket som verkar vara skruvad i betongen. Hur bör jag fästa reglarna i taket? Bifogar en bild på taket om någon har några tankar på vad det är för tak.

4. Generellt när man fäster stålreglar i betong, hur långa skruvar brukar man använda?

Mycket dumma frågor här men är inte sugen på att göra fel.

Stort tack på förhand!
 
  • Vitt tak och vägg med synlig taklist och en liten öppen lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med mörk soffa, trägolv, vägglampa, fåtölj och diskret inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett riktigt fiskbensparkettgolv flyter inte på samma sätt som ett modernt golv där hela golvet effektivt utgör en enda skiva.
 
F fiskbuggaren skrev:
Ett riktigt fiskbensparkettgolv flyter inte på samma sätt som ett modernt golv där hela golvet effektivt utgör en enda skiva.
Vad innebär det? Att man kan skruva direkt i parketten? Pratade med en kompis som pratat med sin pappa som har koll, han sade att om ska göra det "fackmannamässigt" rätt så bör man fästa det i betongen och att det också blir smidigare om man skulle få någon vattenläcka eller liknande.

Tycker ni andra här annorlunda?

Edit: Sen om golvet är "riktigt" eller ej kan jag dock inte svara på men jag tror att det är original sedan 50-60-talet någon gång.
 
Är det hyresrätt? Har du otur så kan de anse att du ska återställa lägenheten till ursprungligt skick vid utflytt, även om din åtgärd är en förbättring!

Med det sagt, keep it simple!

Rör inte golvet, det varken behövs för ändamålet och det räddar dig vid eventuellt krav på återställning.

Jag hade gjort så här:

Använd stålreglar som du redan nämnt men låt golvregeln ligga dikt an på golvet och fäst den enbart i väggen. Reglarna mot taket, fäst i väggen även där. De stående stålreglarna är väl tillräckligt styva för att endast fästa längs tak och golv ifall infästning påverkar ljudöverföring så man enbart skruvar längst upp och längst ner.
Borra varken i tak eller golv, all infästning sker i väggen. Stålreglarna kommer stå stabilt för att sen skruva dit dubbla gipsskivor.

Voila! Rejäl ljuddämpande vägg och minimal åverkan på lägenheten.
 
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Är det hyresrätt? Har du otur så kan de anse att du ska återställa lägenheten till ursprungligt skick vid utflytt, även om din åtgärd är en förbättring!

Med det sagt, keep it simple!

Rör inte golvet, det varken behövs för ändamålet och det räddar dig vid eventuellt krav på återställning.

Jag hade gjort så här:

Använd stålreglar som du redan nämnt men låt golvregeln ligga dikt an på golvet och fäst den enbart i väggen. Reglarna mot taket, fäst i väggen även där. De stående stålreglarna är väl tillräckligt styva för att endast fästa längs tak och golv ifall infästning påverkar ljudöverföring så man enbart skruvar längst upp och längst ner.
Borra varken i tak eller golv, all infästning sker i väggen. Stålreglarna kommer stå stabilt för att sen skruva dit dubbla gipsskivor.

Voila! Rejäl ljuddämpande vägg och minimal åverkan på lägenheten.
Tack för svaret!

Det är en bostadsrätt så tanken är att bygga en permanent vägg. Det är även 2 eluttag som kommer flyttas ut till den nya väggen så det är inte återställbart i en handvändning, men jag kan heller inte se något scenario där jag skulle vilja återställa väggen.

Så som du säger låter onekligen klart smidigare men jag vill heller inte göra någon fusklösning, men det kanske inte märks, hmm svårt det här.

Hur hade ni andra resonerat?

Vad bör man använda för skruv för att fästa reglarna i väggen?
 
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Är det hyresrätt? Har du otur så kan de anse att du ska återställa lägenheten till ursprungligt skick vid utflytt, även om din åtgärd är en förbättring!

Med det sagt, keep it simple!

Rör inte golvet, det varken behövs för ändamålet och det räddar dig vid eventuellt krav på återställning.

Jag hade gjort så här:

Använd stålreglar som du redan nämnt men låt golvregeln ligga dikt an på golvet och fäst den enbart i väggen. Reglarna mot taket, fäst i väggen även där. De stående stålreglarna är väl tillräckligt styva för att endast fästa längs tak och golv ifall infästning påverkar ljudöverföring så man enbart skruvar längst upp och längst ner.
Borra varken i tak eller golv, all infästning sker i väggen. Stålreglarna kommer stå stabilt för att sen skruva dit dubbla gipsskivor.

Voila! Rejäl ljuddämpande vägg och minimal åverkan på lägenheten.
Enig med dig. Ev. kan golvregeln fästas med dubbelhäftande tejp som extra åtgärd.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Enig med dig. Ev. kan golvregeln fästas med dubbelhäftande tejp som extra åtgärd.
Det är en bostadsrätt så enda anledningen till att väggen någonsin skulle behöva tas bort är om det skulle bli en vattenläcka eller liknande. Men det kanske ändå är onödigt att skruva i golvet?
 
namnbyte
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Enig med dig. Ev. kan golvregeln fästas med dubbelhäftande tejp som extra åtgärd.
Mattejp, segare att få bort men sitter bra tills dess
 
enklast och bäst är om du köper såna här skenor:

https://www.byggmax.se/ljudskena-zink-p20894

Du behöver bara fästa dom i golvet, taket och vid sidorna, så kan du få en luftspalt mellan gamla väggen och nya väggen så ljudets vibration inte når ut.

Du fäster dom enkelt med rödplugg och gipsskruv, de blir riktigt stabilt! Sen kan du använda riktiga träreglar så blir väggen mycket styvare. De är inte heller lika noga med exakt mått på regeln från golv till tak då du har lite spelrum att fästa regeln i skenan. Samma när du fäster regeln i stålskenan, behövs bara gipsskruv där med!

Gjorde så hemma och de va första gången ja testade, blev grymt överraskad hur enkelt och bra de blev att bygga väggar.
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
doglas2009 doglas2009 skrev:
Tack för svaret!

Det är en bostadsrätt så tanken är att bygga en permanent vägg. Det är även 2 eluttag som kommer flyttas ut till den nya väggen så det är inte återställbart i en handvändning, men jag kan heller inte se något scenario där jag skulle vilja återställa väggen.

Så som du säger låter onekligen klart smidigare men jag vill heller inte göra någon fusklösning, men det kanske inte märks, hmm svårt det här.

Hur hade ni andra resonerat?

Vad bör man använda för skruv för att fästa
Jag ville nämna återställningskravet för alla vet inte att det finns i hyresrätter så när du skrev lägenhet så utgick jag från schrödingers katt principen, en lägenhet kan vara både hyres eller bostadsrätt tills man får veta mer fakta.

I ditt fall med bostadsrätt så är det föregående tipset med ljudbalkar och fästa i golv, tak och sidoväggar ett bra alternativ för att minimera ljudvibrationer maximalt.

Det du behöver är:
Slagborrmaskin med betongborr 6 mm.
Sätt en tejp 6 cm in på borren så ser du enkelt hur djupt borren går när du borrar.
Plugg för 6mm hål. 5-6 cm långa.
Lika långa skruvar som pluggen, 6 cm långa kanske.
Multidetektor om du inte kan se/räkna ut var VA/elledningar går.

Personligen hade jag låtit parketten ligga kvar under den nya väggen och enbart tejpat just för enkelhetens skull. Varje borrhål innebär en risk att komma åt något känsligt. Det kommer bli bra så också.
 
T
Jag kan bara hålla med Lechuza ovan om att använda ljudskena mot väggar, tak och golv och sen fästa plåtregel i det. Sätt i kompakt isolerskiva mellan reglarna och sen dubbel gips med förskjuten skarv. Kan vara värt att lägga en sträng med dämpande lim (finns sopecialprodukter) på regeln innan gipsen, eller en EPDM gummilist.
Det kommer att bli stor skillnad. Ställ hela väggen med någon centimeters avstånd till gamla väggen.
När det gäller eluttag så tänk på att de kommer att göra hål i din ljudisolerande vägg... Kan vara värt att sätta utanpåliggande uttag om de måste vara på den väggen eller flytta dem till angränsande väggar om ljudisoleringen är viktig.

En stålregel är lika styv, om inte styvare, än en träregel när väggen är klar så det finns ingen anledning att köra träregel.

Om du verkligen vill frikoppla din vägg från grannen och även ditt golv för att komma undan stomljud så är det bra att såga upp golvet och hålla lite avstånd MEN det är inte osannolikt att ditt golv är uppbyggt med en spånskiva lagt flytande på sand och sen parketten på det så det kan vara omöjligt att göra så...
Jag skulle rekommendera en provborrning intill befintlig vägg innan du sätter sågen i golvet för att säkerställa att du inte har sand under golvet.
 
Stort tack för att ni engagerar er!

Efter att ha läst svaren i min tråd på det andra forumet fattar jag det som att så länge min nuvarande vägg är tät så kommer det inte göra något om det finns någon springa eller vägguttag eller liknande, det kommer inte påverka hur ljudtät väggen är. Fattar det också som anledningen till att man skulle vilja bygga med en luftspalt mellan nya och gamla vägen är ifall man bygger med träreglar men att man i princip får samma effekt av stålreglar och dubbelgips som fästs direkt på vägen. Jag tycker det verkar lite smidigare att fästa direkt i väggen så det lutar åt att det blir så.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=74406&p=2293541#p2293541 för den som är intresserad.

Jag såg också dom ljudskenorna men dom fanns bara i 70mm, tror det fanns bredare på Beijers, tänkte som sagt 95mm med dubbelgips.

Hur många skruvar skulle ni säga behövs per regel som fästs i väggen?

Lutar åt att tejpa skenorna i golvet. Om man tänker hållbarhetsmässigt, har det någon nämnvärd betydelse om man skruvar eller tejpar skenorna i golvet? Kommer jag realistiskt märka någon skillnad? Utan att kunna något alls om detta så känns det som att ända nackdelen är att arga snickaren kan komma och vråla "fuskbygge!" om han skulle riva väggen och kolla efter, men det känns osannolikt.
 
Nu kanske jag missförstår din tänkta konstruktion men du bör inte fästa dina nya reglar i den gamla väggen. Möjligen med akustikprofil men om du tänker ha så djup vägg som 95mm finns det inte riktigt någon anledning (och det blir sämre om du gör så).
 
T
Jag har läst det som skrevs i den andra tråden och förstår vad de skriver (tror jag...) och då spelar eluttag ingen roll, se bara till att det blir isolering bakom.
Om det ska fästas i väggen gäller det att det är akustikregel (med mjukt mtrl mot vägg och gips, det är inte samma med "vanlig" stålregel).
Där fanns ju även mer info om frekvens som stör så då blir det inte lika viktigt med att frikoppla väggen och tätning runtomkring kommer inte göra såå stor skillnad.
Lycka till med väggen!
 
F fiskbuggaren skrev:
Nu kanske jag missförstår din tänkta konstruktion men du bör inte fästa dina nya reglar i den gamla väggen. Möjligen med akustikprofil men om du tänker ha så djup vägg som 95mm finns det inte riktigt någon anledning (och det blir sämre om du gör så).
Jag kanske har missuppfattat det, fick den här bilden på det andra forumet, den vänstra delen är i mitt fall betongväggen. Trodde att man fäste reglarna i väggen också, men menar du att man bara fäster reglarna i skenorna i golv/tak?
 
  • 3D-modell av väggsektion med isolering och gips. Konstruktionsdetaljillustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.