T Testarn skrev:
Jag har läst det som skrevs i den andra tråden och förstår vad de skriver (tror jag...) och då spelar eluttag ingen roll, se bara till att det blir isolering bakom.
Om det ska fästas i väggen gäller det att det är akustikregel (med mjukt mtrl mot vägg och gips, det är inte samma med "vanlig" stålregel).
Där fanns ju även mer info om frekvens som stör så då blir det inte lika viktigt med att frikoppla väggen och tätning runtomkring kommer inte göra såå stor skillnad.
Lycka till med väggen!
Tack! Jo precis, ska definitivt köra akustikreglar!
 
doglas2009 doglas2009 skrev:
Jag kanske har missuppfattat det, fick den här bilden på det andra forumet, den vänstra delen är i mitt fall betongväggen. Trodde att man fäste reglarna i väggen också, men menar du att man bara fäster reglarna i skenorna i golv/tak?
Det viktiga för reglarna är att de två tunga ytorna är mekaniskt frånskilda. Produkten på din bild är ett enkelt och kompakt sätt att åstadkomma det vid konstruktion av en helt ny vägg med tillhörande gipsning från båda hållen. Den verkar inte direkt byggd för att enkelt skruvas fast i en befintlig vägg men kommer du åt lär det förstås fungera utmärkt. Inte bättre än en fristående regelvägg men kanske så nära lika bra att det kan kvitta.
 
doglas2009 doglas2009 skrev:
Jag kanske har missuppfattat det, fick den här bilden på det andra forumet, den vänstra delen är i mitt fall betongväggen. Trodde att man fäste reglarna i väggen också, men menar du att man bara fäster reglarna i skenorna i golv/tak?
Det ju varannan regel åt varje håll, du behöver ju bara de som sitter i nya väggen.
 
T
M Mellanbarn skrev:
Det ju varannan regel åt varje håll, du behöver ju bara de som sitter i nya väggen.
Det har du ju rätt i... nu när jag tittar på bilden lite mer noga så sitter det reglar på halva avståndet än normalt och varannan regel sitter förskjuten åt ena sidan och resten åt andra...

Det skulle ju betyda att man bör sätta en 95 mm botten och topplist och sen 70 mm stående akustikreglar och ha varannan fäst i befintlig vägg och varannan i gipsskivorna.

Jobbar man med 120 cm gips så blir det stående reglar c/c 300 mm.

Det kanske är lika bra att ställa ut hela nya väggen från befintlig vägg och bara fästa golv- och takskenorna och sen stående reglar i dessa. Då kan man köra 95 mm reglar med c/c 600 och spara lite på akustikreglarna. De är ju inte billiga...
 
Även jag hade missat att reglarna var saxade, tur att någon har koll...

Är det något som säger att reglarna måste fästas med c/c 300 eller kan man köra c/c 450? Eller blir det jätteinstabilt?

Tänker att jag nog ändå vill fästa mot befintlig vägg så slipper jag ta mer yta av rummet än nödvändigt, men att hitta 95mm akustikskenor och 70mm akustikreglar i stan verkar vara lättare sagt än gjort.

Är det något att tänka på när man väljer gipsskivor eller är det bara hugga första billigaste?
 
T
Skivan måste fästas i kanterna och mitt på och ska man saxa reglar så dubblar man antalet reglar eftersom ena sidans skivor fäster i varannan regel och andra sidans skivor (i ditt fall befintlig vägg) fästs i de kvarvarande.

Det betyder att använder du 120-skivor kan du regla c/c 300 mm och använder du 90-skivor får du regla c/c 225 mm

Kvalitet på gipsskivor är inte så viktigt, de ska vara tunga och inte gå sönder när du skruvar i dem.
 
T Testarn skrev:
Skivan måste fästas i kanterna och mitt på och ska man saxa reglar så dubblar man antalet reglar eftersom ena sidans skivor fäster i varannan regel och andra sidans skivor (i ditt fall befintlig vägg) fästs i de kvarvarande.

Det betyder att använder du 120-skivor kan du regla c/c 300 mm och använder du 90-skivor får du regla c/c 225 mm

Kvalitet på gipsskivor är inte så viktigt, de ska vara tunga och inte gå sönder när du skruvar i dem.
Tack för svaret! Efter att ha ritat upp det i paint är jag med på hur du menar.

Ännu en fråga. Hur ska man tänka när man ska fästa ett ganska stort antal reglar i en betongvägg, går det säga något om huruvida "man brukade" sätta el/vatten-ledningar i betongväggar på 50/60-talet? Eller är det bara med ritningar på byggnaden man kommer få svar på detta?
 
T
doglas2009 doglas2009 skrev:
Tack för svaret! Efter att ha ritat upp det i paint är jag med på hur du menar.

Ännu en fråga. Hur ska man tänka när man ska fästa ett ganska stort antal reglar i en betongvägg, går det säga något om huruvida "man brukade" sätta el/vatten-ledningar i betongväggar på 50/60-talet? Eller är det bara med ritningar på byggnaden man kommer få svar på detta?
Jag är inte säker på att du ska fästa så många reglar i betongväggen, de fästs i tak- och golvskenan som är fastskruvade och sen kan fästa några av de stående i väggen. De behöver inte heller fästas så tätt, utan kanske ett par tre skruvar räcker.

När det gäller el- och vattenrör i gamla hus är jag ingen expert men gissar att de undvek att sätta för mycket.
Värmerör går nog i yttervägg eller i schakt nära element, tappvatten samlas i vägg/schakt nära toa/bad/kök som ofta låg vägg-i-vägg.
Elrör gjöts in i tak och väggelement och jag tänker att de dras längs väggarna i överkant och sen lodrätt ner till uttag/brytare. Vanligt med doslock uppe vid taket ovanför uttag/brytare och därifrån raka rör till dessa.

Doslock kan vara intapetserade, så knacka lite på väggen och lyssna. Sen är en kabelsökare bra att använda.
 
T Testarn skrev:
Jag är inte säker på att du ska fästa så många reglar i betongväggen, de fästs i tak- och golvskenan som är fastskruvade och sen kan fästa några av de stående i väggen. De behöver inte heller fästas så tätt, utan kanske ett par tre skruvar räcker.

När det gäller el- och vattenrör i gamla hus är jag ingen expert men gissar att de undvek att sätta för mycket.
Värmerör går nog i yttervägg eller i schakt nära element, tappvatten samlas i vägg/schakt nära toa/bad/kök som ofta låg vägg-i-vägg.
Elrör gjöts in i tak och väggelement och jag tänker att de dras längs väggarna i överkant och sen lodrätt ner till uttag/brytare. Vanligt med doslock uppe vid taket ovanför uttag/brytare och därifrån raka rör till dessa.

Doslock kan vara intapetserade, så knacka lite på väggen och lyssna. Sen är en kabelsökare bra att använda.
Tack för svaret!

Nej du kanske har rätt, jag kanske inte behöver sätta fast alla reglar i väggen. Ska se vad dom tycker på Beijers imorgon, ett av få ställen som verkar ha allt material jag behöver.

Doslock sitter det över båda eluttagen, i övrigt tror jag det ska vara lugnt på den fronten, det är bara målad betong så tycker jag borde se om det suttit några på något annat ställe.

Funkar kabelsökare även i betong? Isf kan det kanske vara värt att hyra en sådan en dag och kolla hela väggen...
 
T
Kabelsökare bygger ju på att hitta magnetfält så de kan ju bli lite förvirrade av armering eller annat järn men om man har en last på elkabeln så "borde" det göra större utslag än annars, men jag är ingen expert så ta det med en en nypa salt.
Den sökare jag har ska klara att hitta reglar och elkabel så jag gissar att det även finns annat sätt att hitta något, kanske ultraljud?
 
Nu har jag materialet hemma så nu närmar det sig att jag ska försöka mig på detta projekt.

En sak till jag funderar på när jag kollar på byggmax guide på hur man bygger en innervägg med stålreglar är steg 16-17. Man ska ju fästa reglarna på båda sidorna i skenorna, hur hade ni gjort i mitt fall när reglarna ska fästas direkt mot väggen? Jag kommer ju inte åt att skruva fast den inre skruven som är mot betongväggen, eller hade ni satt skruven rätt igenom regel/skenan och fäst den i väggen?

https://www.byggmax.se/bygga-innervägg-med-stålreglar
 
T
doglas2009 doglas2009 skrev:
Nu har jag materialet hemma så nu närmar det sig att jag ska försöka mig på detta projekt.

En sak till jag funderar på när jag kollar på byggmax guide på hur man bygger en innervägg med stålreglar är steg 16-17. Man ska ju fästa reglarna på båda sidorna i skenorna, hur hade ni gjort i mitt fall när reglarna ska fästas direkt mot väggen? Jag kommer ju inte åt att skruva fast den inre skruven som är mot betongväggen, eller hade ni satt skruven rätt igenom regel/skenan och fäst den i väggen?

[länk]
Eftersom det är varannan stående regel som ska fästas mot sidan mot befintlig vägg skulle jag sätta skruv i takskena och regel samt i golvskenan och regel uppe och nere och kanske en på mitten.
De övriga reglarna fästs mot tak- och väggskena bort från befintlig vägg innan gipsskivor skruvas i dem.
Tak och golvskenan fästs på lämpligt sätt med skruv eller konstruktionslim.
 
Nog borde det gå att skruva från insidan av regeln och fästa i skenan.

Konstruktionen med saxade reglar används ju för att stabilisera båda sidor av väggen men din vägg blir ju ensidig.
 
T Testarn skrev:
Eftersom det är varannan stående regel som ska fästas mot sidan mot befintlig vägg skulle jag sätta skruv i takskena och regel samt i golvskenan och regel uppe och nere och kanske en på mitten.
De övriga reglarna fästs mot tak- och väggskena bort från befintlig vägg innan gipsskivor skruvas i dem.
Tak och golvskenan fästs på lämpligt sätt med skruv eller konstruktionslim.
Tack! glömde att säga att jag forskade vidare lite på det andra forumet och kom då fram till att det här med saxade reglar inte var något jag behöver göra utan bara något man gör om man ska bygga en fristående vägg, därför blev det 95mm reglar/skenor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.