22 672 läst ·
18 svar
23k läst
18 svar
Gersåg Bosch GCM 8 SJL hur har ni löst så den ej spåna inomhus med dammsugare inkopp?
Hur har ni löst denna gåtan så att den ej dammar ner hela huset inne när ni har kopplat in dammsugaren till sågen? En blå Bosch borde man kunna ställa höga krav på.. borde näst intill kunna såga utan massa spåne flyger överallt
Spånhantering på en kap/ger är svårt...
Jag har löst det genom att undvika att använda den inomhus annat än i slutna utrymmen som jag lätta kan städa av när jobbet är klart. Denna såg ligger inte i top på listan över dammuppsamling och som jag förstått det så är sågarna som är i top även de inte jättebra på området.
Men det finns kanske en del du kan göra iaf. Mattiasp här på forumet recenserade för ett tag sedan en gcm 8sde. Tråden finns någonstans på forumet. I sitt test gjorde han en del förbättringar av dammuppsamlingen av sågen. Samma ändringar borde vara möjliga på en sjl. Det blev bättre, men jag tror fortfarande du vill säga utomhus om möjligheten finns.
Jag har löst det genom att undvika att använda den inomhus annat än i slutna utrymmen som jag lätta kan städa av när jobbet är klart. Denna såg ligger inte i top på listan över dammuppsamling och som jag förstått det så är sågarna som är i top även de inte jättebra på området.
Men det finns kanske en del du kan göra iaf. Mattiasp här på forumet recenserade för ett tag sedan en gcm 8sde. Tråden finns någonstans på forumet. I sitt test gjorde han en del förbättringar av dammuppsamlingen av sågen. Samma ändringar borde vara möjliga på en sjl. Det blev bättre, men jag tror fortfarande du vill säga utomhus om möjligheten finns.
https://mobil.byggahus.se/forum/ver...h-gersagen-bosch-gcm-8-sde-5.html#post2520727
Där är testet och tipsen om dammupptagningen.
Där är testet och tipsen om dammupptagningen.
Tack gubbar.. ja Mattias ide värkar intressant. Ser ut som den damma väldigt lite efter han kapade av dessa plåtbyglar. Han pluggade igen hela bottre lufthålet så de bli extra sug i den en kanalen?.gör man något inne så är det drygt springa in och ut hela tiden.
Hmmm... Konstigt? Jag har denna såg tillsammans med en Kärcher WD 3P i källaren.
Upplever knappt nåt damm alls. Lägger sig en del i klingspåret som man får suga upp när man är klar, men inget som yr omkring.
Upplever knappt nåt damm alls. Lägger sig en del i klingspåret som man får suga upp när man är klar, men inget som yr omkring.
Jobbets Bosch GCM 10SD spånar en del trots en dyr verkstadsdammsugare inkopplat, och så kostar sågen dubbelt så mkt gentemot 8". Den enda jag sett som funkade riktigt bra är kapex120. Dock kostar den typ en miljon..
Tror nästan att du får acceptera att det aldrig blir perfekt. Njut av sågen istället..
Tror nästan att du får acceptera att det aldrig blir perfekt. Njut av sågen istället..
Ok låter bra. Har ej fått hem min ännu, men läste testet Mattias gjorde då dammade den rätt bra innan modifieringen men typ inget efter.. koll gärna klippet ni andra. Länken är i början av tråden.. ha en dewalt nu den är helt värdelös att samla damm.. så där leder nog Bosch stort
Ja kan ju inte säga att ja är nöjd med uppsamlingen riktigt av boschen, hade lite högre krav just där. Testade även plocka bort plåtskydden framför klingan utan resultat, nästan sämre, det for lite mer åt sidan av detta. Dammsugaren har rätt bra sug.. kanske kan bli något bättre om man kapa bort endel på plåtbläcken som Mattias har gjort. Men vill ej kapa dom om det ej blir bättre! Har ni andra tips få ni gärna skriva om det
Hej,
Har läst på här om hur man skulle kunna lösa detta. Behöver lösningen själv utomhus. Köpte sågen med bord på Bauhaus i förra veckan och provade,och det bara sprutade spån utomhus. Var på Biltema och köpte ett rör för ca 60 kr och hade en adapter sedan tidigare. tog ut två uttag och på med eltejp. Fattas en låsning så att slangen inte åker av. Blir något med snabbkoppling eller liknade?
Har läst på här om hur man skulle kunna lösa detta. Behöver lösningen själv utomhus. Köpte sågen med bord på Bauhaus i förra veckan och provade,och det bara sprutade spån utomhus. Var på Biltema och köpte ett rör för ca 60 kr och hade en adapter sedan tidigare. tog ut två uttag och på med eltejp. Fattas en låsning så att slangen inte åker av. Blir något med snabbkoppling eller liknade?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Fanns det inget smalare rör. Dom där gula bygg slangarna man ser på byggen Tror att ska passa rätt bra.. ja sågen spruta jävla massa spån utan slang eller dammsugare ikopplad. Någon som vet en slang som passa i hålet?
Logga in
Skapa konto
Redigerat: