17 660 läst ·
19 svar
18k läst
19 svar
Geoteknisk undersökning
Jag satt i samma sits (140m2), Husen omkring hade pålat, så ringde ut ett företag som gjorde markundersökning,(kostade 2,700kr) just att det var lera var inga problem utan sorten av leran som fanns 3m ner. Aningen för lös och risk för sättningar. Så det fick bli pålning.
Hade totalt 120m ner till berg fördelat på 22st pålar, priset för detta blev 45,000kr.+etableringsavg 2500kr.
Kostnaden för själva plattan höjdes med 30.000kr, där ingick extra betong, 16mm arm.järn istället för 12mm.En jäklans massa 12mm arm.byglar.
För mig kostade pålningen ca 80.000kr extra. Hade lite mer tur än vissa andra på forumet.
Hade totalt 120m ner till berg fördelat på 22st pålar, priset för detta blev 45,000kr.+etableringsavg 2500kr.
Kostnaden för själva plattan höjdes med 30.000kr, där ingick extra betong, 16mm arm.järn istället för 12mm.En jäklans massa 12mm arm.byglar.
För mig kostade pålningen ca 80.000kr extra. Hade lite mer tur än vissa andra på forumet.
Ingvald, jag håller med, det är bara att gilla läget. Även om det är surt.
Som en jämförelse kan jag nämna att vår kostnad för pålning + extra förstärkt platta landade på 210 000:- i början av året. Plattan är drygt 180kvm och den totala pållängden 223m.
Som en jämförelse kan jag nämna att vår kostnad för pålning + extra förstärkt platta landade på 210 000:- i början av året. Plattan är drygt 180kvm och den totala pållängden 223m.
Hej, vet att detta är en gammal kommentar, men vet du vilket företag som pålade dagiset?Larsa skrev:
Att påla är väl ganska vanligt på gamla sjöbottnar?
Dagiset de byggde på andra sidan gatan från mig sjönk 15 cm i ena hörnet, så de fick lyfta bort allt, påla och lyfta tillbaka. Nu var det iof s.k. "paviljonger" och jag var inte imponerad av markarbetet.
Jag har framtida planer på ett garage på samma sorts mark (kanske 40-50 m2). Går pålning loss på 40-50.000 då, eller vad kan man förvänta sig?
Klicka här för att svara