4 237 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Gatsten framför trapp
Jo det är så klart ytterligare en faktor. Storgatsten är det klassiska avslutet. Du har byggt en fantastisk vacker veranda till ett vackert hus, så jag tycker att du ska kosta på dig det lilla extra även på stenläggningen.The Tor skrev:
När jag lade en halvcirkel framför växthuset fick jag tipset att sortera ut de största stenarna för korset i mitten, sen börja bygga cirklar med de minsta stenarna. På så sätt var det bara en sten som behövde kapas på diagonalen. Jag lade "kärnan" först, pillade upp mittenstenen och bankade ner en bit armeringsjärn i centrum, knöt ett snöre därpå och använde som guide så att cirklarna blev ordentligt runda. Det egentliga centrum är därmed en halv stenbredd ut från väggen.
En idé som jag kom på alldeles för sent: att lägga en kompassros i centrum.
Mycket tydligare förklaring än den jag försökte ge ts.S Staffan-N skrev:När jag lade en halvcirkel framför växthuset fick jag tipset att sortera ut de största stenarna för korset i mitten, sen börja bygga cirklar med de minsta stenarna. På så sätt var det bara en sten som behövde kapas på diagonalen. Jag lade "kärnan" först, pillade upp mittenstenen och bankade ner en bit armeringsjärn i centrum, knöt ett snöre därpå och använde som guide så att cirklarna blev ordentligt runda. Det egentliga centrum är därmed en halv stenbredd ut från väggen.
Men min ytterst begränsade erfarenhet så tror jag att en halvcirkel är lättare att ge sig på än de klassiska bågarna. Man kan ju måtta och vara noggrann med ett snöre så att det blir exakt, bågformad kräver nog lite mer skicklighet och finess.
Det som inte blev helt hundra:
Istället för att vibba ner stenarna sista biten så ställde jag en linjelaser på ett stativ på golvet bakom och mätte med tumstock när jag knackade ner stenarna för att få allt i samma höjd. Dels slarvade jag med måttandet och dels så pallade jag inte göra fall bort från huset. Så nu är det en sänka på högersidan av cirkeln där det blir en pöl vid regn
Det som inte blev helt hundra:
Istället för att vibba ner stenarna sista biten så ställde jag en linjelaser på ett stativ på golvet bakom och mätte med tumstock när jag knackade ner stenarna för att få allt i samma höjd. Dels slarvade jag med måttandet och dels så pallade jag inte göra fall bort från huset. Så nu är det en sänka på högersidan av cirkeln där det blir en pöl vid regn
Jag skulle nog ha ytan för stenläggningen lite större. I varje fall om ni håller fast vid den "omfamnande" designen och avrundad avslutning. Dvs av estetiska skäl.
Vad gäller ogräs i springorna så rekommenderar jag kaustiksoda, gör man det med ordentlig mängd håller det i minst ett år. (Erfarenhet, har använt när alternativen inte fungerat, man kommer inte åt rötterna annars.)
Vad gäller ogräs i springorna så rekommenderar jag kaustiksoda, gör man det med ordentlig mängd håller det i minst ett år. (Erfarenhet, har använt när alternativen inte fungerat, man kommer inte åt rötterna annars.)
Nu är stenläggningen klar!
Jag kommer fylla på med jord och så gräs upp till sten kanten.
Jag kommer fylla på med jord och så gräs upp till sten kanten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden