Hej!

Jag brände ogräs med gasolbrännaren. När jag efter ett tag tittade upp på den så rykte det underifrån. Längst ner på tuben såg det ut som frost och det droppade fukt. Givetvis slutade jag bränna direkt.

Vad berodde det på? Det kändes som att den började tappa kraft i brännandet, men det brände fortfarande så jag tänkte att jag kör på tills det är slut.

Vad gör jag nu? Om det berodde på att gasen snart är slut, kan jag fortfarande återanvända tuben och fylla på ny gas? Eller är den skadad på något vis?

Närbild på en röd brandpost med kondens och en kedja mot trottoarplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en röd brandsläckare med kedja och skum vid foten på ett tegelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
En gasolflaska kan leverera en viss mängd gasol per timme. Tummregeln är 1kg/timme. Ex. om en spis förbrukar 2,5 kg/h skall 3 st. flaskor parallellkopplas. Tar man ut för mycket gasol så hinner inte gasolvätskan att koka av ny gas utan den kyls ner och det bildas frost/is på utsidan av flaskan och trycket sjunker. Tillslut är flaskan trycklös trots att det finns vätska kvar. Du tror att flaskan är tom, och kanske byter en halvfull flaska. Då blir det väldigt dyrt att använda gaso

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
P
När vätskan i tuben ska bli gas så behövs värme och tuben blir kall.
Helt enligt fysikens lagar.
Inget har gått sönder och frosten kommer att tina. Sedan kan du fortsätta att bränna en stund.
Protte

Ah, då förstår jag!

Först brände jag nämligen granntantens tomt och sen kom jag halvvägs med vår, så den hade varit igång en bra stund.

Hur lång tid bör jag vänta tror ni?

Till dess tuben är varm = utomhustemp.
Protte

P peter.linkan skrev:
Hej!

Jag brände ogräs med gasolbrännaren. När jag efter ett tag tittade upp på den så rykte det underifrån. Längst ner på tuben såg det ut som frost och det droppade fukt. Givetvis slutade jag bränna direkt.

Vad berodde det på? Det kändes som att den började tappa kraft i brännandet, men det brände fortfarande så jag tänkte att jag kör på tills det är slut.

Vad gör jag nu? Om det berodde på att gasen snart är slut, kan jag fortfarande återanvända tuben och fylla på ny gas? Eller är den skadad på något vis?

[bild] [bild]
Gräsbrännare bör förbjudas helt, då dessa är farliga för gemene man att handha samt att många ignorerar farorna med gasol.
Att överbelasta gasoltuber så det blir frost betyder felhantering.
Observera att det enligt lag är förbjudet att förvara gasolflaskor i bostadshus och i källarutrymmen.
Att bränna gräs är rent korkat och förstör rotsystem och mångfald samt blir fult och och ger brandrisk på grund av glödande rötter.
Förbjud!

Magnus E K
Men det finns växter som bara trivs efter att det har brunnit och skulle dö ut om det aldrig brann.

T Tysta musen skrev:
Gräsbrännare bör förbjudas helt, då dessa är farliga för gemene man att handha samt att många ignorerar farorna med gasol.
Att överbelasta gasoltuber så det blir frost betyder felhantering.
Observera att det enligt lag är förbjudet att förvara gasolflaskor i bostadshus och i källarutrymmen.
Att bränna gräs är rent korkat och förstör rotsystem och mångfald samt blir fult och och ger brandrisk på grund av glödande rötter.
Förbjud!
Lösningen är inte fler förbud utan att använda sakerna vettigt och under eget ansvar, i lägenheten får du förvara 2 kilo (5 liter gasol) och i egen villa eller radhus 60 liter dock får varje tub max rymma 30 liter. Självklart ska man ha respekt för brandfarlig gas och för eld men att inskränka vår frihet ytterligare genom ständigt fler förbud är inte rätt väg att gå.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T Tysta musen skrev:
Enligt vilken lag? 🤔

Enligt MSB är det ok att förvara upp till 60 liter hemma.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Här kan du läsa om detta. och förutom bestämmelserna så säger det sig självt att man inte ska förvara gasol i bostad och i synnerhet inte där fler bor. Om räddningstjänsten behöver gå in vid ev brand- så går dom INTE in om gasolflaska finns då explosionsrisk föreligger-
Det finns inget "OK" gällande detta. Säkerheten först gäller alltid.
https://www.gasforeningen.se/forvaring-av-gasol-i-sverige/

• Haha
cpalm
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Lösningen är inte fler förbud utan att använda sakerna vettigt och under eget ansvar, i lägenheten får du förvara 2 kilo (5 liter gasol) och i egen villa eller radhus 60 liter dock får varje tub max rymma 30 liter. Självklart ska man ha respekt för brandfarlig gas och för eld men att inskränka vår frihet ytterligare genom ständigt fler förbud är inte rätt väg att gå.
Helt okej att förvara gasolflaskor i egen villa där enbart man har sig själv att eventuellt ta ansvar för vid läckage eller brand. men- i flerbostadshus såsom radhus eller flerfamiljsvillor/hus är det givetvis korkat att ens tänka tanken att förvara gosolfllaskor! Absolut inte i källare och nära anslutning till bostäder. Det är en självklarhet. Och det har uppstått bränder på grund av klantskallar som inte hanterar gräsbrännare korrekt.
I just säkerhets-syfte vore det klokt att förbjuda just gräsbrännare då för mycket bränder skett på grund av slarv. Sen blir det inte så fint och- nej det är är inte bra för mångfalden att bränna gräs och rötter

useless useless skrev:
Enligt vilken lag? 🤔

Enligt MSB är det ok att förvara upp till 60 liter hemma.
Absolut INTE okej! Läs på lite mer och sunt förnuft säger en hel del dessutom!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.