I garaget behöver jag en garderob som ska inhysa ombyte/skor/stereo, måttet blir ca 2400x1000x600 och kommer att ha 3 eller 4 innanförliggande dörrar "kanske spegelmodell" ev. några lådor. Tanken är att garderoben ska byggas i 9 och 15mm björkplywood.
Jag ser detta projekt som ett prototypbygge, lära mig nya trix och äntligen få sparka igång vertikalfräsen (ev. till dörr tillverkningen) @findus42 du är välkommen på en kaffe när det är dags att veva igång fräsen
Går detta bra så kommer garderobsbygget att kopieras i större skala, hallen i huset ska få sig ett stort lyft med bl.a. platsbyggda garderober också i björkplywood.
Jag ser detta projekt som ett prototypbygge, lära mig nya trix och äntligen få sparka igång vertikalfräsen (ev. till dörr tillverkningen) @findus42 du är välkommen på en kaffe när det är dags att veva igång fräsen
Går detta bra så kommer garderobsbygget att kopieras i större skala, hallen i huset ska få sig ett stort lyft med bl.a. platsbyggda garderober också i björkplywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul projekt! Kommer att bli intressant att följa.
Har ju sett vertikalfräsen i arbete och kört lite själv, det är en ypperlig maskin som löser många problem, önskar jag hade haft plats för en. Förstår att du ser fram emot att få kicka igång din. Ta det vackert bara.
Liten fråga, garderob i björkplywood låter ju aningens lyxigt och varför inte egentligen men ändå — finns det något speciellt skäl att du väljer det framför MDF?
Lycka till, ser fram emot ännu en tråd från dig.
//Ronnie
Har ju sett vertikalfräsen i arbete och kört lite själv, det är en ypperlig maskin som löser många problem, önskar jag hade haft plats för en. Förstår att du ser fram emot att få kicka igång din. Ta det vackert bara.
Liten fråga, garderob i björkplywood låter ju aningens lyxigt och varför inte egentligen men ändå — finns det något speciellt skäl att du väljer det framför MDF?
Lycka till, ser fram emot ännu en tråd från dig.
//Ronnie
Jag lovar att ta det lugnt med fräsen, Skulle fungera kanon med MDF men det enkla svaret ang. börkplywwod är att jag tycker det är så jädrans snyggt
Dagens jobb blir att såga till bitarna till stommen (tjuvstartat lite) Hyllplanen och innerväggarna kommer att fräsas in i sidostycken och i hyllplanen med hjälp av "half blind dados"
Dagens jobb blir att såga till bitarna till stommen (tjuvstartat lite) Hyllplanen och innerväggarna kommer att fräsas in i sidostycken och i hyllplanen med hjälp av "half blind dados"
Känns som sammanfogningen kommer att fungera, ett litet slarvigt test.
Sidor och hyllplan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidor och hyllplan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lite gigg/stöd för japansågen, urtaget I hyllplanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "japansågen"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Då är dags att börja greja dörrarna, gör ett försök med spegeldörrar. Stommen väntar på att limmas, klarar inte det själv
och sen måste jag tillverka ett par clamping cauls.
Började med att såga till ramstyckerna och sedan fick jag användning av @Ola C jigg för att fräsa brunnarna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-177
Nästa steg är att veva igång vertikalfräsen för fals i ovan ramstycken.
Frågorna ang vertikalfräsen ställer jag i denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-vertikalfraesar-och-vertikalfraesning.287873/
Började med att såga till ramstyckerna och sedan fick jag användning av @Ola C jigg för att fräsa brunnarna.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-177
Nästa steg är att veva igång vertikalfräsen för fals i ovan ramstycken.
Frågorna ang vertikalfräsen ställer jag i denna tråd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/allt-om-vertikalfraesar-och-vertikalfraesning.287873/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lite skön hyvel tid så här på nyårsafton, blev två par clamping cauls i björk.
Och fick användning av klyvklingan från swedex (22AA39) som att skära i smör.
Och fick användning av klyvklingan från swedex (22AA39) som att skära i smör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Minskade ner bågen på clamping caulsen och limningen är igång
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland blir det inte som man har tänk, plywooden var lite för "vresig" och för få vågräta plan som inte hade en chans att styva upp 2500mm höga sidorna. Och med innanförliggande dörrar skulle det se för hemskt/bedrövligt ut.
Projektet är inte dött och begravet, ingen ide' att hänga läpp, bara på det igen! ska bara skissa på en ny lösning
Började städade garaget i stället och ställde fram fräsen, får se om man hinner provköra någon fals i helgen
Projektet är inte dött och begravet, ingen ide' att hänga läpp, bara på det igen! ska bara skissa på en ny lösning
Började städade garaget i stället och ställde fram fräsen, får se om man hinner provköra någon fals i helgen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

