Byggahus.se
Enligt manualen till Gardena (Smart) Sileno Life så klipper 750 62 m2 per timme ,1000 klipper 61 m2 per timme och 1250 klipper 60 m2 per timme.
Borde inte en större klippare klippa snabbare för att hinna med större yta?
 
Jag hade för mig att det var tvärt om det stod..? Men, det verkar som den stora skillnaden är hur många timmar per dygn den måste "vila", där de "större" behöver stå still färre timmar. Så det verkar, tyvärr, vara en ren mjukvarubegränsning som skiljer dem åt. Och där man gissningsvis hade kunnat flasha in en högre modells firmware om någon med kunskap gav sig fasiken på det.
 
  • Gilla
Dudeish
  • Laddar…
Jag tror också att det bara är mjukvara som skiljer. Men borde inte klippytan per timme vara lika? I praktiken är skillnaden väldigt liten, men det är fortfarande konstigt att dom större är långsammare.

Att sälja samma fysiska produkt med begränsningar i mjukvaran är ju vanligt idag. Om man tex beställer en Tesla Model 3 med det kortaste räckvidden så får man egentligen mellanmodellen men med begränsad räckvidd i mjukvaran. Antar att batteriet ser ut att vara tomt trots att det då inte är det.

En fördel med såna här lösningar är ju att tillverkaren skulle kunna sälja uppgraderingar till en större modell i efterhand. Naturligtvis lite dyrare än om man hade köpt en större direkt.
 
J jaqob skrev:
Jag hade för mig att det var tvärt om det stod..? Men, det verkar som den stora skillnaden är hur många timmar per dygn den måste "vila", där de "större" behöver stå still färre timmar. Så det verkar, tyvärr, vara en ren mjukvarubegränsning som skiljer dem åt. Och där man gissningsvis hade kunnat flasha in en högre modells firmware om någon med kunskap gav sig fasiken på det.
Vad menar du med att den måste "vila" längre tid? Låter dom laddningen ta längre tid? Läggs en begränsning in i maskinen så att den inte kan köra 24/7 (exkl laddning)?
 
  • Gilla
Stofis
  • Laddar…
H Hawkai skrev:
Vad menar du med att den måste "vila" längre tid? Låter dom laddningen ta längre tid? Läggs en begränsning in i maskinen så att den inte kan köra 24/7 (exkl laddning)?
Mjukvarubegränsningar brukar vara så att klipparen antingen måste stå i laddstationen mer än nödvändigt, så att den har mindre tid ute att lägga på klippning, eller så går klipparen saktare så att den inte hinner med lika många kvadrat per timme när den är ute.
 
H Hawkai skrev:
Vad menar du med att den måste "vila" längre tid? Låter dom laddningen ta längre tid? Läggs en begränsning in i maskinen så att den inte kan köra 24/7 (exkl laddning)?
Precis som @golfgreen säger, den måste stå i laddstationen mer än nödvändigt. Se bilden från manualen, där åtminstone 570, 1000 och 1250 verkar vara samma maskin hårdvarumässigt.

Sida ur manual som visar scheman och diagram för drift och laddning för olika maskinmodeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jaqob skrev:
Precis som @golfgreen säger, den måste stå i laddstationen mer än nödvändigt. Se bilden från manualen, där åtminstone 570, 1000 och 1250 verkar vara samma maskin hårdvarumässigt.

[bild]
Eftersom det är samma maskin i grunden, betyder det att man i det här fallet inte tjänar på att ta en större modell för att kunna få mer klippfri tid? Att klippa X m2 på 750 tar lika lång tid som på 1000.
 
G golfgreen skrev:
Eftersom det är samma maskin i grunden, betyder det att man i det här fallet inte tjänar på att ta en större modell för att kunna få mer klippfri tid? Att klippa X m2 på 750 tar lika lång tid som på 1000.
Så tolkar jag det, ja. Även om jag i god tro köpte 1250 därför. Ska man tro manualen så klipper 1250 tom. en kvadratmeter mindre i timmen än 1000...
 
Det man faktiskt kan vinna på att välja den större modellen är ju att den genom att klippa fler timmar/dygn kan tillåtas ta vilodagar där den mindre kanske behöver klippa varje dag. Totala klipptiden lär vara samma men med de större modellerna kan man lättare fördela de timmarna till när det passar en själv.
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Det man faktiskt kan vinna på att välja den större modellen är ju att den genom att klippa fler timmar/dygn kan tillåtas ta vilodagar där den mindre kanske behöver klippa varje dag. Totala klipptiden lär vara samma men med de större modellerna kan man lättare fördela de timmarna till när det passar en själv.
Ja, det är sant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.