Jag har en 5m garageport från Hörmann som inte är riktigt tät.
När jag kör ner den med öppnaren åker den ända ner och allt är tätt men direkt när den stannar går den tillbaka en liten bit vilket gör att det blir en liten glipa nedtill samt i övre hörnen.
Jag har haft så sen den var ny (nåt år) och har inte tagit tag i att fixa det men tänkte göra ett försök nu.
Bättre sent än aldrig :)

Är det någon som vet om det ska vara så, om alla elektriska portar gör likadant, eller kan de va nåt fel?

Har tidigare kollat bruksanvisningen och hittar inget.

Prova flytta fram främre stoppet i skenan, nollställ sedan porten och låt den köra inkörningstiden igen!

Inställningsproceduren menar jag där porten automatiskt känner av ändlägena.

E egge80 skrev:
Prova flytta fram främre stoppet i skenan, nollställ sedan porten och låt den köra inkörningstiden igen!
Har nog inte koll på va du menar med främre stoppet.
Men ja tolkar dig som att porten inte ska gå tillbaka som den gör nu.

Förtydligande. Den går inte tillbaka som när "klämskyddet" längst ner på porten reagerar.
Då åker porten upp ganska långt. Nu är de väldigt lite, kanske 1cm men de räcker för att de ska bli glipor.

Har du en villaportmotor ur Hörmanns sortiment på porten, t.ex ProMatic eller SupraMatic?

Om det ser ut som jag tror så har du en skena i toppen, på den skenan i främre delen sitter ett flyttbart stopp. Så här ser mitt främre stopp ut, sitter alltså i skenan i taket. Stoppet berättar för motorn när den skall sluta ”trycka”mer.
Om du lossar de två insexskruvarna och flyttar fram det 1 cm och provar din port igen så kanske den är tät, värt att testa!

• Flyttbart stopp i metalldörrskena i taket med insexskruvar, kan justeras för portens stängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
långtjock
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Om det ser ut som jag tror så har du en skena i toppen, på den skenan i främre delen sitter ett flyttbart stopp. Så här ser mitt främre stopp ut, sitter alltså i skenan i taket. Stoppet berättar för motorn när den skall sluta ”trycka”mer.
Om du lossar de två insexskruvarna och flyttar fram det 1 cm och provar din port igen så kanske den är tät, värt att testa!
Jaha nu fattar ja. Ja kollade på skenorna som själva porten rullar på
Ja de sitter 2 liladana stopp. En bakre och en främre.
Dock verkar den främre ha lite dåligt med plats men ja ska testa.

(Dålig bild men ja tror man ser hur de ser ut)
Bild på de övre skenorna där en garageportsrullare är monterad, med stoppklossar i fram- och bakkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L långtjock skrev:
Har du en villaportmotor ur Hörmanns sortiment på porten, t.ex ProMatic eller SupraMatic?
Såg nu att ja missat ditt inlägg.
Ja vet inte vad det är för motor men de bör ja kanske kunna se på nåt sätt.
Ska se om ja hittar manualen i morgon.
Har inte köpt eller installerat grejerna själv...

Testade att flytta de främre stoppet men de gjorde ingen skillnad. Den stannar på samma ställe ändå.
Vid den bakre stoppet kör den ända emot men vid det främre verkar den inte ha någon funktion.
Även när porten öppnas går den hela vägen och avslutar med att gå tillbaka ca 1 cm, då efter att ha träffat stoppet.
När porten ska ner verkar de va på annat sätt...

Har du nollställt porten?

E egge80 skrev:
Har du nollställt porten?
Inte nu. Hittar inte bruksanvisningen

danne9 danne9 skrev:
Inte nu. Hittar inte bruksanvisningen
Bruksanvisningar finns på Hörmanns hemsida. Ta reda på vilken modell du har genom att läsa på motorns märkskylt.

Gammalt inlägg men fick du någon ordning på ändläget? Har precis samma problem...

Är din nyinstallerad?

Jag har en Crawfordport vars öppnare gör likadant. Den rycker tillbaka en aning efter stängningen men hos mig skapas ingen glipa vare sig uppe eller nere. När jag tittar på bilden så tänker jag att det blir en väldig skillnad när "dragjärnet" är helt vågrät som på bilden och när järnet pekar neråt mot portens överkant om motorn alltid backar en cm. Kan det vara problemet? Är tillbakarycket justerbart? Min skena har för övrigt inget mekaniskt stopp som visats här, varken framtill eller baktill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.