Hej, har ett garage på 65m2 som inte är uppvärmd för tillfället och funderar på hur jag ska värma upp garaget (+10-13 grader).

Info om garaget
Bygg år 2002
Väggarna isolerade -100mm
Taket ska isoleras -400-500mm
Garageportar förnyade (crawford)
Fönster och gamla dörrar ska bytas ut.

Garget befinner sig ungifär 7 meter från pannrummet som är i huset. Vårt hus är uppvärmt med ved som jag inte kommer ändra på.

Vilket system är bäst/förmånligast?

Luftvärme pump?

Kulvert + radiatorer.

Kulvert + värmefläkt.

Värmefläkten låter i mina öron som en god ide då jag redan eldar dagligen under höst vinter och vår. Men känner ingen annan som har installerat ett sådant system i garaget. Finns det någon här som har erfarenhet av värmefläkt?

65 m2, då behövs det lite mer värme än i ett vanligt garage.
Luftvärmepump kan vara billigast, men inte så effektiv, utan måste till en stor pjäs. Pris ingen aning.
Kulvert + radiatorer går bra. Räkna kallt med ca 500 - 900 metern för kulvert + kopplingar + radiatorer ca 1000 - 1 500 styck .Sen bör du nog ha en egen shuntautomatik med, för att inte behöva ha för hög värme ut på kulverten. All värme styrs då efter utetempen
Kulvert + värmefläkt, Tja det går det med, men en sådan måste ha en hög temp till sig för att vara verksam för att avge värme. Samt även den bör ha shunt. Även den styrs efter uttempen. Samt kommer att blåsa lite halv storm kring öronen.

EDIT Ska du ha VV i garaget, så blir det nog kanske några 100 lappar till på kulverten. En liten VVB är nog billigast.

Luftvärmepump blir ju tämligen enkelt och rent. Inget grävande, och inget kombinerat system med huset.

Vilken del av landet bor du i?

Finns det en tydlig budgetbegränsning?

Vad är anledningen till att du vill värma det?

Hemingway Hemingway skrev:
Luftvärmepump blir ju tämligen enkelt och rent. Inget grävande, och inget kombinerat system med huset.

Vilken del av landet bor du i?

Finns det en tydlig budgetbegränsning?

Vad är anledningen till att du vill värma det?
Bor i finland(österbotten) kommer använda garaget som verkstad och förvaring av bilar, garageportarna kommer sällan öppnas.

Tydlig budgetbegränsning finns inte men har förberett mig på att värmesystem kommer kosta runt 1000-2000€.

Jag förstår.

Om du bygger kulvertar, är tanken att handgräva själv då eller använda entreprenör? Ska du hålla dig runt 2000€ så talar ju mycket för luftvärmepump, alternativt om du gör allt själv så kanske kulvertar går, men ska det till hantverkare för det och det fungerar som i Sverige så kommer det nog markant öka kostnaden.

Hemingway Hemingway skrev:
Jag förstår.

Om du bygger kulvertar, är tanken att handgräva själv då eller använda entreprenör? Ska du hålla dig runt 2000€ så talar ju mycket för luftvärmepump, alternativt om du gör allt själv så kanske kulvertar går, men ska det till hantverkare för det och det fungerar som i Sverige så kommer det nog markant öka kostnaden.
Gräver ner själv, har tillgång att hyra grävmaskin förmånligt också ifall jag behöver det. Gör så mycket av arbetet jag kan själv, att koppla i systemet lämnar jag dock åt en bekant med vvs firma.

Har kulvert till garaget och värmefläkt. Matas via samma ledning som elementen av en egen pump. Sitter en elventil till värmebatteriet som styrs av en central i garaget som även styr hastigheten på fläkten. Värmer ca 100m2 garage med oisolerat golv, 95mm i väggarna och ca 200mm i tak. Köpte alla grejer förutom kulvertslangen på kotly.com

Min far bor i Västerbotten så det är ungefär samma klimat.

Han göt in golvvärme i plattan i traktorverkstaden
Det fungerade si-så-där att ha endast LVVP -> golvvärme
Direkt portarna öppnades försvann all värme och plattan blev kall.
Jobbigt då de skulle fixa o laga maskiner o traktorer på vintern.
Sen testade han att köra elpatron satt till 14C på plattan och LLvp
Blev väldigt mycket bättre, men då det var riktigt kallt (under -20C) så räckte det ändå inte till.
Nuvarande lösning: Jordvärme med 800m kollektorslang till golvvärmen med 15m kulvert + LLvp:n + industri plastridå för porten
Perfekt verkstads temp både i luft och golv oavsett temp ute eller hur många gånger de tar maskiner o traktorer ut och in.

iom att du sällan öppnar portarna så kommer du inte att ha samma problem som min far.
Föredelen med en LLvp är att den snabbt kan värma upp luften om man öppnat portarna.
Nackdel då det är kallt (mer än -20C) har en LLvp betydligt sämmre effektivitet än normalt. Fortfarande ca 2x bättre än elradiatorer dock.
Men öppnar du inte portarna då kylan ligger på så fungerar är jag övertygad om att en nordisk anpassad LLvp skulle fungera fint.

Om du har fri ved kan en aerotemper i garaget vara ett alternativ.( Förutsätter nog att du gör allt jobb med grävning, el och rörmokeri själv för att komma under 2000 €)

Om du köper in energin tror jag att det är svårt att klara dej innom budget med luft/luft värmepump om man inte får installera sådana själv i Finnland, räkna med 2500-3000€ om du inte redan har lämplig elanslutning förberedd till värmepumpen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.