Byggahus.se
Vi bor i ett nybyggt område där alla bygglov givetvis har behandlats utan att någon blivande husägare tillfrågats.

Då jag nu tänkt börja med mitt garage, bygglovet är beviljat till en meter från tomtgräns, har det uppstått vissa funderingar. Min granne har redan byggt sitt garage, även han en meter från samma tomtgräns jag nyss nämnde. Det jag kunnat konstatera är att hans hängränna befinner sig ca 10 cm in på hans tomt, är detta rätt? Borde det inte vara byggnadens "bortesta" del som är 1 meter från tomtgränsen, i hans fall är betongplattan en meter från gränsen.

Att kommunen skulle gå in och agera, förutsatt att jag klagar hos dem, håller jag inte för troligt så jag funderar på att göra likadant. Avståndet mellan garagen kanske då blir 20 cm, kan jag göra det utan att vara mer skyldig än han?
 
Du måste kolla hur bygglovet ser ut. När man anger avstånd till tomtgräns så menar man från fasaden till tomtgräns, inte taket. Om garaget (alltså fasaden på garaget) ligger 1m från tomtgräns så innebär det att han har ett takutstick på 1m. Kolla på kommunen.
 
Skall man vara nogrann blir väl takutsprånget inkl. hängrännan 0,9 m eftersom fasaden är 1 m från gränsen och hängrännan är 0,10 m från gränsen (1,0 m - 0,1 m = 0,9 m). Härutöver kan man för att vara på den säkra sidan dessutom kanske t o m räkna bort hängrännans 100 mm vilket i så fall skulle ge ett takutsprång på 0,8 meter. I vilket fall som helst borde han haft bygglov för denna byggnation eftersom man bara får ha ett normalt takutspång om det inte skall räknas i denna typen av fall. Normalt takutsprång har satts till 0,5 meter.

TS verkar i övrigt vara mer intresserad av att få någon form av terrorbalans till sin grannen än att bygga garage efter behovet. Sådan inställning är inte bra för grannsämjan.
 
Mikael_L
Om garaget står i 45° vinkel gentemot tomtgränsen och det är själva hörnet av garaget som ligger 1 meter ifrån.
Då kommer takets hörn ligga 0,3 meter från gränsen om takfoten är 0,5 m.

0,5m * sqrt(2).
 
Mowi300 skrev:
Att kommunen skulle gå in och agera, förutsatt att jag klagar hos dem, håller jag inte för troligt så jag funderar på att göra likadant. Avståndet mellan garagen kanske då blir 20 cm, kan jag göra det utan att vara mer skyldig än han?
Utan att veta mer än jag läst här på forumet. Självklart kan du bygga så. Ytan mellan garagen blir ju inte direkt användbar så lika bra att göra den så liten som möjligt.

Annars gäller att du skall läsa bygglovet, ordagrant. Står det att du får bygga med fasaden 1 m från tomtgräns så får du det, oavsett vad grannen byggt på andra sidan samma tomtgräns.

Och varför skulle dina grannar vara "skyldig" på något vis? Dom hade väl bygglov dom också?
 
Hm, självklart skulle kommunen agera om du anmäler din granne och om han inte följt sitt bygglov. Lika självklart är det att om t ex granne nr tre anmäler er så får ni var och en stå för det ni byggt.
 
De uppgifter jag har från kommunen, så är det huskroppen/grunden som är måttangivelsen, Takutsprång på 80cm eller burspråk räknas inte. Så då är det väl bara att bygga enligt detta, kan vara bra skydd för stegen, skottkärran och annat.
 
Ett normalt takutsprång räknas inte. Normalt anses tydligen vara ca 50cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.