Jag har fått en förfrågan att göra plats för en diskmaskin i köksstommen till vänster om diskhon på bilden. Dvs att ta bort stommen och sätta dit en diskmaskin. Diskbänken skall vara kvar. Likaså skall kaklet vara kvar så diskbänken blir svår att ta bort och sätta tillbaka utan att skada kaklet. Problemet som jag ser det är att till vänster om vänstra stommen står en spis och diskbänken slutar kant i kant med vänstra stommen. båda stommarna är 60 breda och diskbänken 120. Om vänstra stommen tas bort kommer inte diskbänken att ha något underlag på vänster halva.
Kan man ta bort sockeln på vänster stomme, behålla sidorna och överdel som stöd till diskbänken och sätta dit en diskmaskin som är 45 bred?
Några andra förslag?
Kan man ta bort sockeln på vänster stomme, behålla sidorna och överdel som stöd till diskbänken och sätta dit en diskmaskin som är 45 bred?
Några andra förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Ja det var en bra ide. Att sätta vinkelbeslaget i den kvarvarande stommen kan kanske ge problem att få dit diskmaskinen, men om man fäster ett vinkelbeslag av rosttfritt vinkeljärn i väggen bakom och i diskbänkens vänstra sida så går ju framkanten av diskbänkens undersida fri att få dit en diskmaskin.N Nyrostad skrev:
Då gäller det att hitta ett lämpligt beslag. Jag hittar inte något när jag googlar runt, men man får väl tillverka ett själv av rostfritt vinkeljärn i värsta fall.
Om du vill ha kvar en stomsida/frisida mellan disk o spis får du bygga om skåpet lite och köpa en AEG FSE73300...den får plats mellan dom befintliga skåpsidorna men behöver lite mer utrymme än dom 66-68cm du har invändigt på höjden just nu. Och så behöver den en kökslucka men den har du ju redan...
De flesta diskmaskiner, ej inbyggda, har för korta fötter och lämnar ca 3-5 cm ovan.electroluxaren skrev:
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Jag hade samma situation, installerade en 45cm bred maskin, och byggde en liten hylla bredvid. Skruvade upp maskinen så den stöttade bänkskivan underifrån. Det vart utmärkt och har fungerat perfekt i två år nu! Kör på!