Jag har fått en förfrågan att göra plats för en diskmaskin i köksstommen till vänster om diskhon på bilden. Dvs att ta bort stommen och sätta dit en diskmaskin. Diskbänken skall vara kvar. Likaså skall kaklet vara kvar så diskbänken blir svår att ta bort och sätta tillbaka utan att skada kaklet. Problemet som jag ser det är att till vänster om vänstra stommen står en spis och diskbänken slutar kant i kant med vänstra stommen. båda stommarna är 60 breda och diskbänken 120. Om vänstra stommen tas bort kommer inte diskbänken att ha något underlag på vänster halva.
Kan man ta bort sockeln på vänster stomme, behålla sidorna och överdel som stöd till diskbänken och sätta dit en diskmaskin som är 45 bred?
Några andra förslag?

Öppen vit köksstomme under diskbänk med synlig vatteninstallation och avtagen sockel där diskmaskin ska installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför inte behålla sockel, ta bort stommen och sätta in en 60-maskin? Borde inte vara några problem med diskbänk.

Kretikos Kretikos skrev:
Varför inte behålla sockel, ta bort stommen och sätta in en 60-maskin? Borde inte vara några problem med diskbänk.
Men om den vänstra stommen tas bort kommer ju diskbänken att hänga i luften alternativt vila på diskmaskinen. Är det OK?

Någon variant av 90-gradiga vinkelbeslag mellan diskbänkens ände och nästa stommes sida, så att diskbänken vilar mot dessa istället för diskmaskinen?

• Gilla
MH1001
  • Laddar…
N Nyrostad skrev:
Någon variant av 90-gradiga vinkelbeslag mellan diskbänkens ände och nästa stommes sida, så att diskbänken vilar mot dessa istället för diskmaskinen?
Ja det var en bra ide. Att sätta vinkelbeslaget i den kvarvarande stommen kan kanske ge problem att få dit diskmaskinen, men om man fäster ett vinkelbeslag av rosttfritt vinkeljärn i väggen bakom och i diskbänkens vänstra sida så går ju framkanten av diskbänkens undersida fri att få dit en diskmaskin.
Då gäller det att hitta ett lämpligt beslag. Jag hittar inte något när jag googlar runt, men man får väl tillverka ett själv av rostfritt vinkeljärn i värsta fall.

Är det 60 mellan stommarna så är det inga problem med beslag. Diskmaskinen är inte precis 60 bred. Det finns lite att spela på.

Jag har fått lära mig den svåra vägen att det är inte många mm smalare, kanske 2 på varje sida...
En diskbänk kräver lite mer än ett litet vinkeljärn, kanske några stycken eller en lång böjd plåt.

L largab skrev:
Sätt en kraftig vinkelkonsol i bänkänden
Tex [länk]
Var får den plats?

A
Det är så många som installerar disken bredvid spisen utan stöd för skivan
man låter helt sonika diskmaskinen hålla upp diskbänken genom att skruva upp fötterna på diskmaskinen till den tar i bänken.
så kör på

I
Vad är det för höjd inne i skåpet? En integrerad diskmaskin skulle nog vara enklast om höjden räcker.

Om du vill ha kvar en stomsida/frisida mellan disk o spis får du bygga om skåpet lite och köpa en AEG FSE73300...den får plats mellan dom befintliga skåpsidorna men behöver lite mer utrymme än dom 66-68cm du har invändigt på höjden just nu. Och så behöver den en kökslucka men den har du ju redan...

electroluxaren skrev:
Det är så många som installerar disken bredvid spisen utan stöd för skivan
man låter helt sonika diskmaskinen hålla upp diskbänken genom att skruva upp fötterna på diskmaskinen till den tar i bänken.
så kör på
De flesta diskmaskiner, ej inbyggda, har för korta fötter och lämnar ca 3-5 cm ovan.

FreQa FreQa skrev:
De flesta diskmaskiner, ej inbyggda, har för korta fötter och lämnar ca 3-5 cm ovan.
Ställbara

Jag hade samma situation, installerade en 45cm bred maskin, och byggde en liten hylla bredvid. Skruvade upp maskinen så den stöttade bänkskivan underifrån. Det vart utmärkt och har fungerat perfekt i två år nu! Kör på! :)

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.