Hälften av våra fönster går inte att öppna/stänga annat än med våld och skadeverkan på nedre delen av karmen. Någon här som råkar veta om de går att justera i höjdled?
De har monterats av förra ägaren för några år sedan och är av modellen: Skånska Byggvaror "Energi" 11, typ W4, tillverkare 10058, tillv.nr T0019220, certifikatnr SC070209. Bifogar bild på gångjärn och karm.
Det enda alternativ jag kommer på annars är att slipa ned en bit av den undre karmen, men något säger mig att det kanske inte är bästa möjliga åtgärd för dessa nya fönster...
De har monterats av förra ägaren för några år sedan och är av modellen: Skånska Byggvaror "Energi" 11, typ W4, tillverkare 10058, tillv.nr T0019220, certifikatnr SC070209. Bifogar bild på gångjärn och karm.
Det enda alternativ jag kommer på annars är att slipa ned en bit av den undre karmen, men något säger mig att det kanske inte är bästa möjliga åtgärd för dessa nya fönster...
Nej, min lekmanna-bedömning var också att det inte såg ut att kunna justeras något på höjden. Bra att få det bekräftat & tack för ditt svar!
Och ja, bågen verkar ta i främst mitt på bottenstycket (vilket jag antar är det jag kallar "undre karmen"). Vattenpass och visuell besiktning antyder också att karmen är lite högre just i mitten.
Vad gör man åt det?
Om jag minns rätt så hade vi en hantverkare här som försökte dra åt den nedre karmskruven, men att det inte gick att dra åt den mer... Kanske inte så dumt ändå att slipa ned lite och sen måla om? Känns ju som en enkel och rättfram lösning, om man har tummen mitt i handen.
Och ja, bågen verkar ta i främst mitt på bottenstycket (vilket jag antar är det jag kallar "undre karmen"). Vattenpass och visuell besiktning antyder också att karmen är lite högre just i mitten.
Vad gör man åt det?
Om jag minns rätt så hade vi en hantverkare här som försökte dra åt den nedre karmskruven, men att det inte gick att dra åt den mer... Kanske inte så dumt ändå att slipa ned lite och sen måla om? Känns ju som en enkel och rättfram lösning, om man har tummen mitt i handen.
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ok, tack! Känns alltid att få medhåll från någon innan man börjar förstöra något 
Angående vit plåt, så är jag inte säker på vad du menar riktigt... Men bifogar en bild på nederkanten, det är ingen plåt som kommer i vägen åtminstone utan man ser på träkarmen var det tagit emot. Ett fönster på övervåningen är klart värst, men jag undviker att öppna det nu för att ta bild då det brukar kräva en handfull svordomar och ytterligare förstörd karm innan jag lyckas stänga det igen.
Angående vit plåt, så är jag inte säker på vad du menar riktigt... Men bifogar en bild på nederkanten, det är ingen plåt som kommer i vägen åtminstone utan man ser på träkarmen var det tagit emot. Ett fönster på övervåningen är klart värst, men jag undviker att öppna det nu för att ta bild då det brukar kräva en handfull svordomar och ytterligare förstörd karm innan jag lyckas stänga det igen.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Det ser okej ut på andra bilden så det var nog bildvinkeln som lurades.
Jag skulle tro att klotsningen under karmens sidor har sjunkit eller så men inte vid karmskruven i mitten. Försök skruv ur karmskruven helt istället för att justera den om det karmskruv. Är det karmhylsa borde det gå att lossa skruven och sen justera hylsan.
Jag skulle tro att klotsningen under karmens sidor har sjunkit eller så men inte vid karmskruven i mitten. Försök skruv ur karmskruven helt istället för att justera den om det karmskruv. Är det karmhylsa borde det gå att lossa skruven och sen justera hylsan.
Tänkte samma som du, att klotsningen vid sidorna sjunkit. Så jag hade plockat bort droppbleck, lossat lite på karmskruvarna/hylsorna i sidorna och bättrat på klotsningen.S sinuslinus skrev:Det ser okej ut på andra bilden så det var nog bildvinkeln som lurades.
Hej. Du kan lossa skruvarna som fäster vridbeslaget i karmen något gängvarv och sedan vrida på niten med insexhålet ett kvarts varv, medurs på ena sidan och moturs på andra. Har för mig det är medurs på höger sida sett inifrån. Du ser om beslaget höjer sig lite. Dra sen åt skruvarna igen.
Justeringsfunktionen är inte jättebra men det kanske hjälper lite. Kan vara värt att testa innan du ger dig på bågen.
Justeringsfunktionen är inte jättebra men det kanske hjälper lite. Kan vara värt att testa innan du ger dig på bågen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Första huset! Hur målar jag bäst dessa fönster och altandörr, går det?
Fönster & Dörrar -
Vart köper jag dessa plisségardiner? - Svenska fönster Easy
Fönster & Dörrar -
Varför går det inte att högerklicka på "Senaste inläggen" och få upp dessa i nytt fönster?
Övrigt Off Topic -
Vart får jag tag i dessa fönstersmygar?
Fönster & Dörrar -
Går dessa märken på fönsterbrädan fixa?
Färg, Måla & Tapetsera