Hej!
undrar om nån har erfarenhet av att gänga en träbit för att kunna passa en vanlig M6 gängad bult?
hur gör man och vad bör man tänka på?
vart kan man köpa "knurled bolts" alltså ställskruv för t.ex strykmått o.dyl
undrar om nån har erfarenhet av att gänga en träbit för att kunna passa en vanlig M6 gängad bult?
hur gör man och vad bör man tänka på?
vart kan man köpa "knurled bolts" alltså ställskruv för t.ex strykmått o.dyl
Kan det vara lettrad skruv du är ute efter? Eller säger man skruv med lettrad skalle? Här finns ivarjefall letterskruv:
http://www.wiberger.se/templates/lettermutter-letterskruv.htm
http://www.maskindelen.se/maskinkomponenter/lettermutter-letterskruv-stal/242
Jag har aldrig provat att gänga i trä men det lär gå bra med en helt vanlig gängtapp. Saknas sådan så såg jag någon artikel någonstan där författaren använde en vanlig skruv som var kluven. Han hade helt enkelt delat skruven en bit på längden med bågfil. På så sätt uppstår skärande kanter i gängorna och spånorna som blir kan komma undan i springan. Hmmm, hade jag haft en bild hade du förstått vad jag menar också...
http://www.wiberger.se/templates/lettermutter-letterskruv.htm
http://www.maskindelen.se/maskinkomponenter/lettermutter-letterskruv-stal/242
Jag har aldrig provat att gänga i trä men det lär gå bra med en helt vanlig gängtapp. Saknas sådan så såg jag någon artikel någonstan där författaren använde en vanlig skruv som var kluven. Han hade helt enkelt delat skruven en bit på längden med bågfil. På så sätt uppstår skärande kanter i gängorna och spånorna som blir kan komma undan i springan. Hmmm, hade jag haft en bild hade du förstått vad jag menar också...
Jag har vid något tillfälle gängat M-gänga i ek. Det funkade till det jag skulle ha det till, men hållfastheten kan ju inte jämföras med gänga i metall. Tar man i för hårt så drar man sönder gängan.
Det hade nog blivit starkare med UNC-gänga. Den är lite grövre. En annan tanke är Helicoil.
Det hade nog blivit starkare med UNC-gänga. Den är lite grövre. En annan tanke är Helicoil.
Definitivt en relevant fråga. Måste finnas bättre lösningar än M-gänga i trä.mattiasp skrev:
Om man nu mot förmodan ändå verkligen vill göra detta så skulle jag titta på helicoil eller annan insatsgänga.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Det mattiasp avsåg var snarare distinktionen mellan bult och skruv*. Jag håller dock med phl, drygt mattiasp ;-)Nik206 skrev:
jag kan dock förstå att man vill försöka utan insatsgänga, kan nog se ganska snyggt ut att man hållit sig till trä så långt möjligt, ännu bättre blir det om man också satsar på att göra en "träskruv" genom att gänga (en bult) i samma hårda träslag (det görs ju med barnleksaker, om än med annan dimension och stigning)
*(det TS faktiskt vill göra är att gänga för en skruv, en bult i ordets rätta bemärkelse har inte gängor, även om man ofta använder ordet bult synonymt med en maskingängad skruv)
/U
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Ja, visst var det drygt, men jag väntade i alla fall till det att alla goda råd om gängor i trä hade framlagts. Rådet om Cyanoakrylatlim var nytt för mig. Det verkar smart. Jag skall försöka komma ihåg att lägga till smileys i fortsättningen när jag drygar mig. Sorry.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 996 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 996 inlägg
Vad tror ni för övrigt om dimensionen, M5 känns väldigt litet för att få ihop det, redan vid M6 känns det som att man har klart mycket mer "slitagemån" i gängan, och vid M8 borde det vara fullt möjligt tänker jag mig (utan att ha provat, men kanske blir det ett försök i helgen om tiden räcker till)
CA-limspåret gillade jag också, vore inte orimligt att det skulle kunna hjälpa lite (det lär ju iaf. fylla ev. porer i träbiten)
/U
CA-limspåret gillade jag också, vore inte orimligt att det skulle kunna hjälpa lite (det lär ju iaf. fylla ev. porer i träbiten)
/U
Ahh jag förbisåg den semantiska innebörden. Ja det stämmer väl även om jag använder bult tillvardags för en maskingängad skruv. Vet att det är fel men det låter naturligt så jag kör på med det.ullberg skrev:Det mattiasp avsåg var snarare distinktionen mellan bult och skruv*. Jag håller dock med phl, drygt mattiasp ;-)
jag kan dock förstå att man vill försöka utan insatsgänga, kan nog se ganska snyggt ut att man hållit sig till trä så långt möjligt, ännu bättre blir det om man också satsar på att göra en "träskruv" genom att gänga (en bult) i samma hårda träslag (det görs ju med barnleksaker, om än med annan dimension och stigning)
*(det TS faktiskt vill göra är att gänga för en skruv, en bult i ordets rätta bemärkelse har inte gängor, även om man ofta använder ordet bult synonymt med en maskingängad skruv)
/U
Om man ska dra semantiken i långbänk så kan fråga sig vilken minimidimension som krävs för att döda en fullvuxen tjur på ett skott? M12? M14? (Duh.. ska vara tyst i detta ämnet nu)
Jag köper ditt resonemang om insatsgänga men kan man inte förlägga den en bit in i trästycket med säg 2-3 mm avstånd mellan kanten på trästycket och kanten på insatsgängan!?
Jag har ju inte testat, men känslan säger att insatsgänga eller väldigt lång skruv och gänga krävs för anständig hållfasthet. I synnerhet med tanke på den klena dimensionen som M5 innebär.
Får väl helt enkelt göra ett empiriskt test ikväll efter fredagsmyset infunnit sig. (Läs veckan-är-slut-fyllan)
OT: Jag hävdar fortfarande att en bult kan ha gängor så länge motgängorna inte sitter i någon av de bitar som skall sammanfogas utan endast är till för att hålla bulten på plats. Jämför en bult med sprint eller liknande och byt sprinten mot en mutter. Nåväl, det finns en annan gammal tråd om bult vs skruv så jag tycker vi tar fortsättningen där om någon orkar gräva fram den.
För att glida tillbaka till ämnet så kan det ju vara så att om TS har samma syn på bultar som jag så kan termen han använde fortfarande vara korrekt. TS kanske vill göra egna muttrar
Eftersom TS också pratar om ställskruv, skjutmått och hårda träslag så misstänker jag att han kanske håller på att snida till ett elegant skjutmått/strykmått i något exotiskt ädelträ. (Bilder kommer väl?)
Skall det vara mindre elegant, om det rör sig om någon jigg eller så så har jag provat dessa som faktiskt verkar fungera bra: http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelplugg-10-st-862006/
För att glida tillbaka till ämnet så kan det ju vara så att om TS har samma syn på bultar som jag så kan termen han använde fortfarande vara korrekt. TS kanske vill göra egna muttrar
Eftersom TS också pratar om ställskruv, skjutmått och hårda träslag så misstänker jag att han kanske håller på att snida till ett elegant skjutmått/strykmått i något exotiskt ädelträ. (Bilder kommer väl?)
Skall det vara mindre elegant, om det rör sig om någon jigg eller så så har jag provat dessa som faktiskt verkar fungera bra: http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelplugg-10-st-862006/