Hej. Ska byta ut min gamla radiator mot ett tp22 med inbyggt koppel. Anslutning underifrån. Rör kommer 50mm (cc) från vägg. 50mm cc mellan rören. Nya radiator ska anslutas 81mm cc från vägg. Tänkte ha en excenter 26mm och en övergång från r10(17.2 mm). Nu är det så att jag behöver kapa rören och gänga om dem. Hur gör man detta så nära väggen? Alla gängsatser jag hittat verkar behöva rejält svängrum.

Tacksam för tips.

Finns det raka bitar på rören så tror jag de flesta skulle köra på klämkopplingar på järnrören idag.

S Stefan1972 skrev:
Finns det raka bitar på rören så tror jag de flesta skulle köra på klämkopplingar på järnrören idag.
Misstänkte detta svaret. Det var tyvärr inte svaret på min fråga. Men nu vill jag gänga. Hade en gammal röris som gängade om på ett annat ställe men jag var inte uppmärksam på vilka verktyg han använde.

Vill man gänga koniskt så är det ju oftast vvs grejerna som står till buds och de bygger ju lite även om man tar kloppor och manuellt skaft. En bild skulle nog hjälpa mer.

Gängsnitt och rörtång. Ta det försiktigt bara så du får gängan rät mot röret.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
En ridgid R10 gängkloppa är 53mm i diameter så det kanske går då....Sen bygger väl skaftet lite mer.

mexitegel mexitegel skrev:
Gängsnitt och rörtång. Ta det försiktigt bara så du får gängan rät mot röret.
Har du nån länk till vart jag kan köpa detta? 17.2mm

C
Fast med en vanlig enarmad gängkloppa av rörmodell borde väl 50 mm vara tillräckligt?
Ridgid%2011-R%20G%C3%A4ngkloppa.jpg

• Gilla
GK100
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast med en vanlig enarmad gängkloppa av rörmodell borde väl 50 mm vara tillräckligt?
[bild]
ja absolut, fick för mig att de var större än vad den var.

Toppen. Finns det liknande märken som är lite billigare än 14000?

ja det finns väl kineskopior på typ jula och biltema väl? Annars kanske det går att hyra.

Kollade lite snabbt på jula men fann ingen enarmad..

C
M matseprak skrev:
Toppen. Finns det liknande märken som är lite billigare än 14000?
Nya är de snordyra och det är inget man hittar på Biltema direkt. Kolla efter begagnat eller låna. Annars typiskt en sån grej som inte lönar sig att göra själv i liten skala då verktygen är för dyra.

C cpalm skrev:
Nya är de snordyra och det är inget man hittar på Biltema direkt. Kolla efter begagnat eller låna. Annars typiskt en sån grej som inte lönar sig att göra själv i liten skala då verktygen är för dyra.
Ja. Man kan ju kalla in en röris för kapning o gängning.

Jag hade ju klämringskoppling i tanke också men fann ingen som gick från r10 till r15 för att sätta excentern på direkt utan då var jag tvungen med en adapter mellan o då får det inte plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.