Hej! Har en gammal fönsterbåge och undrar hur gammal den är?
Tacksam för svar!

• Gammal fönsterbåge lutad mot en vägg, med träplankor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, rostig fönsterbåge med trä och metall på en vit, grov vägg.
    Skapa konto
T
Det är ganska svårt att tidsbestämma en fönsterbåge utifrån en bil bara. Visste man mer om huset det suttit i och dess historia så kunde det vara bra ledtrådar men om man utgår från det man ser så skulle jag resonera som så:

Hörnbeslagen är lite snirkliga, vilket antyder sent 1700-tal. På 1800-talet blev de enklare i sin utformning. Beslagen är lite ojämna så handsmidda och inte maskingjorda.
De är dessutom spikade och inte skruvade. och skruv var väldigt dyrt innan man började maskintillverka dem i större serier och det var rätt sent in på 1800-talet som de blev "billiga". På ett högreståndshus skulle det kunnat förekomma tidigare men knappast på landsbygden/små städer.

Kolla man sen på storleken så är det rätt stora glas, och det var inte vanligt på tidigt 1700-tal, eller ens sent 1700-tal så där känns det mer som senare tillverkning. Då tänker jag snarare tidigt eller mitten på 1800-tal som tidigast (och sen efter det..)

Det kan ju också vara så att man nytillverkat bågar och återanvänt hörnbeslagen/gångjärnen och kan man inte se spår efter gamla spröjs för mindre rutor eller t o m blyinfattade glas så är det inte helt orimligt. Då kan det vara från de senaste 100 åren.

Som jag skrev inledningsvis så är det svårt när man bara ser en bild och inte kan se om det är maskinhyvlat/handhyvlat, man har ingen historia eller plats (ort eller typ av hus) att utgå ifrån.

Min gissning är från någon gång i perioden tidigt 1800-tal till tidigt 1900-tal, med reservation för att det kan vara äldre.

• Gilla
Farmarskruv38234 och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det är ganska svårt att tidsbestämma en fönsterbåge utifrån en bil bara. Visste man mer om huset det suttit i och dess historia så kunde det vara bra ledtrådar men om man utgår från det man ser så skulle jag resonera som så:

Hörnbeslagen är lite snirkliga, vilket antyder sent 1700-tal. På 1800-talet blev de enklare i sin utformning. Beslagen är lite ojämna så handsmidda och inte maskingjorda.
De är dessutom spikade och inte skruvade. och skruv var väldigt dyrt innan man började maskintillverka dem i större serier och det var rätt sent in på 1800-talet som de blev "billiga". På ett högreståndshus skulle det kunnat förekomma tidigare men knappast på landsbygden/små städer.

Kolla man sen på storleken så är det rätt stora glas, och det var inte vanligt på tidigt 1700-tal, eller ens sent 1700-tal så där känns det mer som senare tillverkning. Då tänker jag snarare tidigt eller mitten på 1800-tal som tidigast (och sen efter det..)

Det kan ju också vara så att man nytillverkat bågar och återanvänt hörnbeslagen/gångjärnen och kan man inte se spår efter gamla spröjs för mindre rutor eller t o m blyinfattade glas så är det inte helt orimligt. Då kan det vara från de senaste 100 åren.

Som jag skrev inledningsvis så är det svårt när man bara ser en bild och inte kan se om det är maskinhyvlat/handhyvlat, man har ingen historia eller plats (ort eller typ av hus) att utgå ifrån.

Min gissning är från någon gång i perioden tidigt 1800-tal till tidigt 1900-tal, med reservation för att det kan vara äldre.
Tack för svaret! Det kan stämma att hörnjärnen är från en äldre fönsterbåge. Hörnjärnen är har också dessutom varit målade med en gråblå färg och det har inte fönsterbågen varit.

Vet någon hur man kan laga dessa skador på fönsterbågen?

• Skadad fönsterbåge med sprucket, slitet trä hålls av en hand i handske.
    Skapa konto
  • Skadad fönsterbåge med rostig metall och delvis sönderfallande trä.
    Skapa konto
Jag gissar på 1700-tal. Hörnjärnen ser ut att vara tillverkade av bysmeden. Fabrikstillverkade gångjärn av den typen från 1800-talet är ju enhetliga. Tyvärr passar väl fönstret ingenstans idag så beroende på smak kanske någon vill ha det som inredningsdetalj. Vissa gör speglar av gamla fönsterbågar, om inte virket blivit för dåligt.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
T
F Farmarskruv38234 skrev:
Vet någon hur man kan laga dessa skador på fönsterbågen?
Man får ta isär bågen och lusa i nya bitar friskt trä och sen hyvla till profilen innan man sätter ihop bågen igen.

Finns flera som håller kurser i det, t ex https://scandinavianwindowcraft.com/products/tralagningar-i-fonsterbage-1

Jag gick deras kurs för att göra en ny båge med handverktyg i höstas. Väldigt bra kurs, bra lärare och väl organiserat.

Finns även lite filmer på Youtube om du söker som visar lite mer hur man går tillväga.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.