Byggahus.se
Så här ligger det till:

Huset i fråga fick inlagt värmegolv i hallen för en massa år sedan. Värmegolvet i sig är elektriskt och verkar sakna termostat, i vilket fall som helst hittar jag inget som man reglerar värmen med. Golvet har nu fått för sig att vara varmt sedan en dag tillbaka, helt random, men hur tusan stänger man av det? Det enda som jag tror hör till är en dosa lite ovanför golvlisten men den måste skruvas isär?

Det kan inte vara inkopplat på det intilliggande badrummets värmegolv då den dithörande termostaten har varit nedskruvad till 0 under sommaren.

Och ja, jag kan absolut ingenting om värmegolv!
 
Har du någon bild på dosan?

Kan det vara så att styrningen sitter vid elcentralen?

Finns det någon säkring för det enligt gruppförteckningen?
 
  • Gilla
Mindfvcked
  • Laddar…
Hej, såhär ser dosan ut.
Om det finns en säkring för värmegolvet kan jag kolla imorgon. Det är proppskåpet du menar med elcentral eller? Har den gamla varianten med proppar, den finns i städskrubben någon meter ifrån dosan. Tänkte att det borde finnas någon reglerbox eller liknande där inne, men råkade rycka ut sladdarna till hemlarmet istället, haha. Tror också att det rör sig om komfortvärme då det finns en luftvärmepump i närheten.
 
  • Väggmonterad dosa i en hemmiljö, möjligen med elanslutningar, bredvid en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där är en anslutningsdosa; gissar att den kanske är avsett för ett element ifall golvvärmen skulle ge upp en dag.
Tror inte den har något att göra med golvvärmen.

Är du 100% säker på att golvet är elektriskt och inte vattenburet? Har det varit varmt förr? Tänkte ifall värmepannan satt igång nu när det varit kallt om nätterna.
 
  • Gilla
Mindfvcked
  • Laddar…
S christoffer09 skrev:
Det där är en anslutningsdosa; gissar att den kanske är avsett för ett element ifall golvvärmen skulle ge upp en dag.
Tror inte den har något att göra med golvvärmen.

Är du 100% säker på att golvet är elektriskt och inte vattenburet? Har det varit varmt förr? Tänkte ifall värmepannan satt igång nu när det varit kallt om nätterna.
Aha, vilken tur att jag inte började skruva där... vattenburet är det inte, har ingen värmepanna. Alltså, är det inte standard att ha en termostat på väggen även vid elektriskt värmegolv? På landstället har vi det för varje rum och där är värmen vattenburen.

En gång för länge sedan hände något liknande och då var det smällhett. Vad man gjorde då, om man ens gjorde något vet jag inte då det är mina föräldrars hus och den av de två som hade koll på hur allt funkar lever inte längre...
 
Som jag skrev tidigare - ta en titt vid elcentralen om det finns några spår av styrning där, eller åtminstone en säkring för golvvärmen?
 
S christoffer09 skrev:
Som jag skrev tidigare - ta en titt vid elcentralen om det finns några spår av styrning där, eller åtminstone en säkring för golvvärmen?
S christoffer09 skrev:
Som jag skrev tidigare - ta en titt vid elcentralen om det finns några spår av styrning där, eller åtminstone en säkring för golvvärmen?
Den här vita saken under proppskåpet har inget med golvvärmen att göra eller?
 
  • Elektriskt proppskåp med säkringar ovanpå en vit anordning och rörigt med olika föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En förteckning.
 
  • Papperslista och instruktionsmanual för elektrisk uppvärmning, uppsatta på en vägg under en grå elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
M Mindfvcked skrev:
Den här vita saken under proppskåpet har inget med golvvärmen att göra eller?
Nix, det där är en jordfelsbrytare.

Ser ut som att utrymmet med golvvärmen är renoverat/byggt avsevärt mycket senare än elcentralen, och antagligen har man kopplat in golvet på befintlig grupp som betjänar utrymmet.

Det är inte så att man ställt ett skåp eller annan möbel framför för termostaten? Och nu har man kommit åt knappen så golvvärmen startat?
 
S christoffer09 skrev:
Nix, det där är en jordfelsbrytare.

Ser ut som att utrymmet med golvvärmen är renoverat/byggt avsevärt mycket senare än elcentralen, och antagligen har man kopplat in golvet på befintlig grupp som betjänar utrymmet.

Det är inte så att man ställt ett skåp eller annan möbel framför för termostaten? Och nu har man kommit åt knappen så golvvärmen startat?
Ja, huset är byggt 1970-ish och värmegolvet lades en bit in på 2000-talet. Nja, hallen är liten och vi har inga möbler eller så där. Kan visa en bild på hela utrymmet. Du är en stjärna Christoffer som hänger i min tråd inatt. :)
 
Det var tyvärr lite svårt att se ordentligt på filmen. Ser att det sitter flera olika prylar på väggarna men inte mer än så.

Gå igenom alla prylar på väggarna lugnt och metodiskt - är det nånting du inte är 100% säker på vad det är till för - ta en bild och lägg upp. Kolla också om du hittar t.ex. en kabelkanal som går ner till golvet. Inte helt ovanligt när man lägger in golvvärme i efterhand.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S christoffer09 skrev:
Det var tyvärr lite svårt att se ordentligt på filmen. Ser att det sitter flera olika prylar på väggarna men inte mer än så.

Gå igenom alla prylar på väggarna lugnt och metodiskt - är det nånting du inte är 100% säker på vad det är till för - ta en bild och lägg upp. Kolla också om du hittar t.ex. en kabelkanal som går ner till golvet. Inte helt ovanligt när man lägger in golvvärme i efterhand.
Det på väggarna är strömbrytare. Lampknappar. Ska kolla efter kabelkanal imorgon.
 
Killgissar att det finns ett rör med en termostat i som är kopplat till en reglerdosa någonstans närmaste väg imellan golvet och proppskåpet.

Workingclassheroa/Saida ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.