Byggahus.se

Väggtermostat till gammalt elektriskt element

1. Matzeball
    Husägare · Storå · 172 inlägg

Matzeball

Husägare
    Hej
    Jag har i badrummet ett gammalt elektriskt element (Adax Type VPS 906 600w 230V AC) som fungerar helt OK bortsett från att termostaten sitter i höjd med fotknölarna och jag ser inte så att jag kan ändra inställningen på det. Jag har väldigt svårt att knäböja och sätta dit huvudet för att se och kommer inte så lätt upp heller sedan. De element jag ser på nätet har också inställningen på sidan om elementet och är nästan lika opraktiska.

Tyvärr så delar jag dusch/toalett med personer som nödvändigtvis måste ändra det här när de sätter sig 30 sekunder mitt i natten. Då ställs värmen upp så när jag kommer på morgonen så är det bastu i ett rum som ingen befinner sig i. Behöver jag säga att det är jag som betalar elräkningen :confused:

Jag skulle vilja sätta lås på termostaten men det är naturligtvis opraktiskt även för mig.
    Då tänker jag mig att limma fast reglaget på elementet och hitta en modern väggtermostat som kan kopplas in på el-ledningen. En fjärrkontroll till den vore ju idealiskt för den kanske jag kan lägga på mitt rum då så har jag ju ett lås faktiskt.
    Helst vill jag inte byta elementet för det verkar vara mycket mera jobb med det. Jag känner el-kunniga personer som säkert hjälper mig koppla in en termostat men att byta hela elementet vet jag inte om jag vill be dem om.
    Tips mottages tacksamt på prisvärd lösning här.

2. E
    Medlem · Skåne · 10 193 inlägg
    Det mest prisvärda väl att instruerar de personer som vrider upp termostaten att ge tusan i detta.

En del radiatorer har vred som är låsbara med en skruv, kan ej se att ditt element har detta.
    En omdragning av matningen till elementet och komplettering med ny termostat lär dra i väg i flera tusen kronor. It's your choice.

3. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 275 inlägg

Peter2400

Medlem
    Jag hade köpt ett Sonoff TH wifirelä, med tillhörande tempgivare.
    Då kan du styra temperaturen från en app i mobilen, kostar ca 150:- inkl frakt.
    Vi har ett sådant relä som styr värmen till vår spapool, väldigt stabilt och tillförlitligt.

• Laddar…
  4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    En tejpbit över termostat-vredet kanske kan förhindra
    att klåfingriga personer ändra på inställningen :)

5. Matzeball

Matzeball

Husägare
    Jag håller med dig etompau att det vore billigast men husfriden är värt en del också :)

Jag googlade på tipset om Sonoff och hittade att du var kreativ i en annan tråd angående ett utereum. Där tipsade du om en rumstermostat på Clas Ohlson för 299:-
    Har du dubier om den nu? Jag ser i alla fall att det är två läger bland recensionerna. En bra och två dåliga.
    Jag tycker den verkar enklast fast då kan de ju i alla fall ändra (men det kan ju jag också då).

6. Matzeball

Matzeball

Husägare
    Båda nekar förstås så kanske tejpen är bra för poltergeistar kanske inte lossar tejpbitar.

• Laddar…
  7. Matzeball

Matzeball

Husägare
    Tack för tipset men min smartphone klarar inte av fler appar nu så jag får räkna in en ny smartphone i priset då. Jag vet inte om min fru går på det. Men vi har ju en ny glasveranda i söderläge och där kanske Sonoff skulle vara perfekt och då är det hennes veranda så då blir budgeten högre:)

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Är det en separat el-centraldel till värmen i huset , andra element 230 V
    Adax radiator går inte att låsa termostaten på , eftersom den är 230V kan den gå på samma som lyset i badrummet , blir svårt att få dit en väggtermstat , knaske om det finns en kopplingsdosa strax utanför och ledningen kommer därifrån , så går det att dra en kulo från den till en Fricotermostat i badrummet , vet inte om det finns låsbara lock nu till dom kvar , har några stycken kvar på lagret

9. Matzeball

Matzeball

Husägare
    Jag tänkte vrida på max och limma fast vredet på elementet eller plocka bort vredet.

Det är utanpåliggande ledning fram till elementet så jag hoppades att classes rumstermostat (eller Fricotermostat om de är bättre kvalitet) är allt som behöver kopplas in och att den bryter eller sluter nollan.

Har du begagnade Fricotermostater som du vill bli av med? Jag får undersöka exakt hur ledningen går och om det är separat säkring, men elementet är i alla fall på när lyset är släckt;) så jag kanske kan klippa före elementet bara och sätta termostaten utan dosa.
    Glömde säga att jag har vattenburen värme ett s.k. överfallssystem men i badrummet som byggdes senare än huset har de satt ett elektriskt element.

10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inte termostat men låsbar kapsling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.