Har en gammal grävd brunn på gården som inte har använts på väldigt många år och behöver lite ronovering för att inte bli farlig, då den ruttnat sönder.

tanken är att ta den i bruk för trädgårdsbevattnig samt som trädgårdsprydnad.

Har fått tag på en gammal cementring som jag tänkte ställa över hålet och sedan klä med naturseten.

Men frågan är vilken typ av pump som är lämpligast?
Den är ca 7 meter djup och är vattenfylld ca 3,5 meter i dagsläget.
Målet är stt få till en vattenutkastare vid växthuset på tomten som ligger ca 3 meter högre än toppen på brunnen, samt ca 20 meter ifrån brunnen.

Så samanlagt är det ca 10 meter vattnet ska tryckas upp och ca 20 meter transportsträcka.

Gamla cementrör på en byggarbetsplats, potentiella material för brunnrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal grävd brunn med metallgaller och hink, omgiven av grönska och ruttnande trästycken.
Skapa konto
Gammal grävd vattenbrunn sedd genom ett rostigt gallertak, med vatten och stenar synliga nertill.
Skapa konto

Antingen en dränkbar pump som klarar av att bygga tryck (gärna ca 4bar om du vill kunna köra med spridare).
Eller så skulle en torruppställd jetpump funka med då du inte kommer suga högre än 8m.

13th Marine 13th Marine skrev:
Antingen en dränkbar pump som klarar av att bygga tryck (gärna ca 4bar om du vill kunna köra med spridare).
Eller så skulle en torruppställd jetpump funka med då du inte kommer suga högre än 8m.
Något tipps på en vettig pump?
Vill helst att man slipper slå på och av pumpen manuelt

Jag är inte speciellt insatt på de dränkbara så jag vet inte om de finns med tryckströmbrytare.

En pumpautomat skulle nog kunna göra jobbet, sen vad för en som är lämplig beror på budget och hur du vill kunna använda vattnet.

Totte_S
Jag har en 10 m djup brunn. Har en pumpautomat från biltema som gör jobbet.
Använd 32 mm PEM hela vägen fram till tappstället.
Jag har ca 15 m PEM från pump till tappställe. Inte sämre flöde än det kommunala.

Tagg_Tagg Tagg_Tagg skrev:
Har en gammal grävd brunn på gården som inte har använts på väldigt många år och behöver lite ronovering för att inte bli farlig, då den ruttnat sönder.

tanken är att ta den i bruk för trädgårdsbevattnig samt som trädgårdsprydnad.

Har fått tag på en gammal cementring som jag tänkte ställa över hålet och sedan klä med naturseten.

Men frågan är vilken typ av pump som är lämpligast?
Den är ca 7 meter djup och är vattenfylld ca 3,5 meter i dagsläget.
Målet är stt få till en vattenutkastare vid växthuset på tomten som ligger ca 3 meter högre än toppen på brunnen, samt ca 20 meter ifrån brunnen.

Så samanlagt är det ca 10 meter vattnet ska tryckas upp och ca 20 meter transportsträcka.

[bild][bild][bild]
Hej! Hur gick det med din renovering till slut?

Jag har en liknande brunn som jag vill renovera. Har du några bilder på resultatet?

Gjorde du någon renovering åtgärd i själva brunnen? Ex tömde brunnen först för att se hur det såg ut på botten eller fiskade upp skräp som ramlat ner?

Några tips på hur man ska tänka?

Jag ska bara ha en enkel Gårdspump ovanpå så är mer intresserad av själva arbetet med att renovera med cementringen och ev ”städa bort” bråte från brunnen 🙂.

Tog du några prover på vattnet innan du började använda det till trädgården?
Något tips på hur man kan fiska upp vatten på ett smidigt sätt isf?

Nu blev det många röriga frågor här. Tack på förhand

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.