Hur får jag isär rören på bilden (markerat med pil)?

Ska ta isär detta och plugga i T-kopplingen, men förstår inte riktigt hur den här kopplingen är gjord. Är röret gängat hela vägen in i T-kopplingen? Och låst med mässingsmuttern?
 
  • Svart T-koppling av metall med mässingsmutter, röret markerat med röd pil. Används i diskussion om att ta isär och plugga in rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett "skjutbart" rör.
Lossa muttern,
Skruva röret in i T-kopplingen, samtidigt skruvas den ut ur 90⁰-böjen.
 
Röret bakom går förbi och är inte mot ditt rör då. Normalt så gängas dom ihop från ett hål, hela tiden. Ser ut som skarvbit mellan T och böj. Det är en räfflad mutter upptill för att dra det tajt och en bussning i T. Mig veterligt så finns det inga bussningar med vänstergänga. Det finns skarvrör med vänster och högergänga, men ser inte så ut. Det kan bli att lossa rör till vänster för att kunna ta isär och proppa.
 
Sådanhär rörstump är det som sitter, men utan muffen,
En rörstump utan muff, med gängor i båda ändar, där ena änden skruvas inåt och andra utåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ena änden skruvas inåt samtidigt som andra änden skruvas utåt.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sådanhär rörstump är det som sitter, men utan muffen,
[bild]
Ena änden skruvas inåt samtidigt som andra änden skruvas utåt.
Det finns ingen muff där och den brukar då vara en vänster och en högergänga på, lika med rörstumpen som du visar. Säkerligen högergänga på allt. Och troligtvis ihopskruvad från T-stycket och bort till vänster som inte syns.
 
J jonaserik skrev:
Det finns ingen muff där och den brukar då vara en vänster och en högergänga på, lika med rörstumpen som du visar. Säkerligen högergänga på allt. Och troligtvis ihopskruvad från T-stycket och bort till vänster som inte syns.
Om du tittar på gängorna så ser du att de går åt samma håll.
Två rörändar med gängor som skruvas åt samma håll, visar att båda ändar vid inskruvning går åt samma riktning i en koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså, återigen, när ena änden på röret skruvas in i muff/bussning/böj/etc så skruvas andra änden ut ur muff/bussning/böj/etc. Å nej det är inte en vänstergänga och en högergänga.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om du tittar på gängorna så ser du att de går åt samma håll.
[bild]
Alltså, återigen, när ena änden på röret skruvas in i muff/bussning/böj/etc så skruvas andra änden ut ur muff/bussning/böj/etc. Å nej det är inte en vänstergänga och en högergänga.
Nästa bra fråga, hur får man två högergängor att dra ihop en sådan rörstup. Det är ingen vantskruv det där.
 
J jonaserik skrev:
Nästa bra fråga, hur får man två högergängor att dra ihop en sådan rörstup. Det är ingen vantskruv det där.
Man drar inte ihop två rörändar, man "skjuter" rörstumpen lite i längdled.

Man skruvar in ena änden långt in i ena kopplingen, sen skruvar man ut den en bit ur kopplingen samtidigt som andra änden av rörstumpen skruvas in i andra kopplingen.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Tätningen görs sedan mellan muff och kontramutter. Om så är fallet går således den räfflade muttern att lossa.

Utger sig inte Jonaserik för att vara en erfaren rörmockare?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Man drar inte ihop två rörändar, man "skjuter" rörstumpen lite i längdled.

Man skruvar in ena änden långt in i ena kopplingen, sen skruvar man ut den en bit ur kopplingen samtidigt som andra änden av rörstumpen skruvas in i andra kopplingen.
För att slutligen täta den olinade utskruvande änden med ringen och lin mot kopplingen.
Högervänstergängade delar har ett tvådelat streck som symbol.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Man drar inte ihop två rörändar, man "skjuter" rörstumpen lite i längdled.

Man skruvar in ena änden långt in i ena kopplingen, sen skruvar man ut den en bit ur kopplingen samtidigt som andra änden av rörstumpen skruvas in i andra kopplingen.
OK jag ger mig, bra poäng. Det fungerar med lång gänga på ena sidan. Har inte gjort det tidigare, bara med höger/vänster. Då kan TS dra ner stoppmuttern till max, dra i röret i T till max och då går det ur böjen förnoppningfullt, men det sitta häftigt om dom har haft linolja på linet. Kanske värma med gas eller värmepistol för att oljan ska krackelera och då släpper det.
 
Tack för svar, men är inte helt på det klara än med varför det är två muttrar. Är den mässingsfärgade en bussning (det ni kallar muff)? Dvs en förminskning som stålröret är inskruvat i?

Kan jag då alltså skruva den räfflade muttern moturs och sen ta en rörtång och skruva ut rörstumpen moturs? Behöver förresten inte bry mig om 90 gradaren, allt det ska bort så kan kapa den innan om det underlättar.
 
Ja, det är lättast i så fall. Kapa röret och gänga bort. Det kan som sagt sitta rejält hårt.
 
  • Gilla
Stig-Helmer och 1 till
  • Laddar…
S Stig-Helmer skrev:
men är inte helt på det klara än med varför det är två muttrar. Är den mässingsfärgade en bussning (det ni kallar muff)? Dvs en förminskning som stålröret är inskruvat i?
Ja, den mässingfärgade bussningen är en förminskning.
 
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är lättast i så fall. Kapa röret och gänga bort. Det kan som sagt sitta rejält hårt.
Det är nog inte så farligt i det här fallet, för det finns inget lin i själva kopplingen som sitter fast som klister. Så gå på med rörtången på ringen och lossa den lite grann, sedan är det en baggis att skruva ut nippelröret. Se till att lämna mycket rör kvar när du kapar det med vinkelslipen.
 
  • Gilla
Stig-Helmer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.