Hej hopp!
Vi har köpt hus och har nu snart bott här i ett år. Den stora charmen med trädgården är 3 stora, 60 år gamla äppelträd i ena hörnet av tomten. Problemet är att de verkar ha lite problem.
Det mittersta har med tiden hamnat i skuggan av en enorm lönn som står precis utanför vår tomt, i söder, och vars grenar växer in och över våra träd. Vi har tagit bort de nedersta lönngrenarna men där har äppelträdet helt dött redan. Istället har de kompenserat genom att skjuta iväg superlånga grenar åt en sida. Vad ska jag göra, kapa de superlånga grenarna och hoppas att det inte dör mer nu med tanke på att vi har kapat delar av lönnen?
Ett av de andra äppelträden har mycket skadad bark, på sina ställen så är det bara en kort remsa bark som förser hela stora grenar. Och på andra ställen växer massor av mossa. Detta träd tappar också enormt mycket äpplen, kanske 20-30 om dagen ända sen de var kart. Vad göra med detta träd för att det inte ska dö mer? Ska jag ta bort mossan (det ser ut som en skog upp i trädet). Och hur skydda den lilla bark som finns kvar?
Tacksam för tips! Det enda jag vet är att de beskars professionellt för ca 10 år sedan men jag vet inte hur proffsigt det var med tanke på alla sår och långa tappar som är kvar överallt.