Halloj!

Jag håller på att dra lite TP-kabel i huset och kom på att jag kan nyttja rören som varit för expansionskärlet på vinden som är bortplockat sen många år.

Men jag blev lite fundersam på hur dom har "hängt upp" rören.. Så här ser det ut nu:

IMG_0606.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns väl lite sådär tycker jag.
Tips på hur man kan göra det snyggare?
Den vita kabeln är TP-kabel som jag dragit igenom ifrån pannrummet.

Samt lite fundersam på varför där är 4rör??
Det röret jag nyttjat har varit till expansionen som jag förstår det.
Det andra röret med en vinkel på gissar jag på varit till skvallerröret då det röret gick ner mot golvet i pannrummet. (avkapat numera vid taket)

Men sen är där 2 rör till som är pluggade, Jag gissar på att det är vattenrör? Men varför vill man ha upp det på vinden?

Tacksam för alla tips och råd!

Till expansion är det väl 3 rör, ett radiatortillopp och retur (de pluggade) och skvallerröret.
Ditt fjärde vet jag inte.

Protte

prototypen skrev:
Till expansion är det väl 3 rör
Oftast 2 st väl?
-Expansion
-Skvaller

Ingen aning vad de andra är. Förberett för vatten eller radiator troligen.

• Gilla
Vickevires och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Standard är ju två rör som redan nämnts.

Dom andra två kanske ev var någon form av varmhållning?! Svårt att säga vad det var när inte kärlet finns längre.

Jag hade 3. Direkt från manteln på pannan och ett för returen för att hålla expansionen varm på vintern, sedan ett skvaller.

Protte

Om det är ett gammalt hus som hade självcirkulation från början så kan det ha varit ett så kallat överfallssystem.
Då kom stigaren uppifrån, ned till radiatorerna.

Det stämmer.

Huset är byggt -64 och har självdrag. Jag kan även se i taket att där har varit ett hål en gång i tiden.
Vad menas med överfallssystem?

Ett rör från pannan går upp i taket och ner till varje element, returen går ner i golvet tillbaka till pannan.
Blir bättre självcirkulation än då rören följs åt, men även det fungerar med självcirkulation.

Protte

Förstår ca 50% av det :)

På vilket sätt är det bra att dra röret upp till taket och sen ner igen? Är det något som var vanligt på den tiden?

Samt, Är det verkligen en bra ide at bara plugga rören då när man bytt till luft/vatten? Tycker att det borde försämra cirkulationen.

Var nästan enda vettiga sättet vid system med kökspannor i samma våningsplan, alternativt sätta radiatorerna 2/3 upp på väggarna för att få lite drivtryck det förekom också.

Nu är ju TS anläggning inte så gammal att det är ens troligt med självcirkulation säkert pumpdrivet vid den tiden. Och på bilden verkar det precis som beskrivs vara en helt konventionell koppling med expansion och skvaller ner till pannrummet och imrör ut över tak. De två proppade är nog inget annat än ett avstick för vidare utbyggnad stigare/retur för värmeledningen.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.