Detta problem har fått mig att muttra ett tag nu....skulle vilja få ett teakbord från 60-talet på benen igen!
Men bordsbenen skruvades bort för många år sedan för vindsförvaring.
Dessa teakbord har ofta ben som fästs med långa skruvar som låses med fyrkantiga insatsmuttrar (som sätts in i ett spår i benet) varav 3 muttrar nu saknas, suck.
Fyrkantiga muttrar går ju att köpa men har konstiga beteckningar ”m” och ”a” och måtten står inte alltid utsatta när jag söker på nätet och hur veta om gängorna passar med skruvarna?

Eller finns det möbelrenoverare som kan ha sparat och sälja rätt mutter? Ger mig verkligen huvudbry, tacksam om någon kan leda mig rätt.
En fyrkantig insatsmutter vid sidan om en handritad skiss med måttangivelser för muttern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra att veta är också måtten på skruven som ska i muttern. Så man vet vad det är för gängor.

Frustrator Frustrator skrev:
Bra att veta är också måtten på skruven som ska i muttern. Så man vet vad det är för gängor.[/

Oj, det har kräver specialkunskaper inser jag, fick googla för att förstå vad det var. Mätning med gängtolk kan ge mig svar på vilken storlek/sorts mutter jag har?

Så här ser skruvarna ut, utan huvud men med en cylinder som sedan skruvas på som lås efter att de satts in i bordsbenet genom insatsmuttern. (Ska leta efter skjutmåttet och mäta dom)
[bild]

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.