Såg att mätaren plötsligt låg på 0 bar och har nu luskat till mig att kärlet behöver fyllas på. Frågan är då hur jag fyller på ett sådant kärl. Som bilderna visar så kan jag se 3 kranar över pumpen. Vet bara inte vilken som är rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Följ kallvattenröret så brukar det sitta en stängd kran där någonstans som ska öppnas för att fylla på. Kan vara fel på expansionskärlet så trycket stiger blixtsnabbt när man börjar fylla på. Ska gå lite trögt att få upp trycket annars.
Trodde jag hittade rätt kran men det visade sig att den redan var öppen. Testade lite ändå Men inget hände. De andra två kranarna ser inte ut att ha något att göra med kärlet så tror fortfarande att nämnda kran är den rätta. Kan det vara så att jag behöver göra något för att hjälpa fram vattnet? Typ lufta kärlet.J Josth skrev:
Om det nu visar sig att jag inte får ordning på det idag kan jag vänta med att ringa hit någon? Eller måste kärlet ha vatten så snabbt som möjligt?
Alternativet "ring en vän" är nog bäst här, för det kan vara något knepigt fel.
Enligt pannan så är den halvfull sämre med kärlet på pannan. Och ang plan och radiatorer så är det enplans och vi har inga element utan golvvärme.J Josth skrev:
Runt 1 bar blir bra men du behöver även lufta värmesystemet om det kommit in luft i det. Pannan brukar man lufta genom säkerhetsventilen till expansionskärlet men det kan även finnas fler små luftningsventiler som man kan läsa om i manualen till pannan. Golvvärmefördelare brukar ha en liten luftningsventil längst upp.
Samma problem har dykt upp igen. Men denna gången löste inte ventilen problemet. Har snurrat lite på den blå över kärlet och tömt det på vatten, ingen skillnad. Sen undrar jag om det kan vara så att jag behöver öppna den "röda spaken" för att släppa fram vatten? Behövde inte göra det förra gången.
Klicka här för att svara