Byggahus.se
Efter kommentarer i mitt tidigare inlägg har jag förstått att ett rör som sticker upp från golvet är inget att ha i våtrum speciellt efter att mögel har dykt upp på andra sidan väggen.

Planen är att kapa till golvyta sen lägga våtrumssilikon men jag har märkt att det finns vatten i röret, har ni tips på hur jag kan få ut vattnet?

Och borde jag försöka fylla röret med något t ex betong/ fogskum eller räcker det med silkon tror ni?

Vet tyvärr inte vart röret leder…
 
  • Ett hörn av ett blått golv med rörledning och vit list längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns under rummet?
 
S Småbrukaren skrev:
Vad finns under rummet?
Ganska säker på att det är en betongplatta
 
Du tänker att det står gammalt vatten i röret från när det var i bruk? Det borde vara anslutet till en äldre panna.
 
S Småbrukaren skrev:
Du tänker att det står gammalt vatten i röret från när det var i bruk? Det borde vara anslutet till en äldre panna.
Jag tror att vattnet som är där är både ånga från duschen och lite vatten från dusch då det ligger exakt vid duschen. Jag skulle misstänka att även andra sidan har avlägsnats
 
Vad är det för problem du försöker lösa?
 
useless useless skrev:
Vad är det för problem du försöker lösa?
Jag har fått mögel på andra sidan väggen och misstanken är att det kan vara pga uppstickande röret. Jag vill täcka för så att fukt inte trängs igenom
 
  • Mögelskador hörnet på vägg och golv, trägolv, lister, behov av sanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter väldigt långsökt? Brukar du spola vatten på golvet där röret sitter? Ett rör som bara sitter där leder ju inte automatiskt till någon skada.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Håller med. Möglet kan bero på många saker. Hur gick det med felsökningen? Kanske bättre du fortsätter ställa frågorna i den första tråden.
 
namnbyte
Vad består väggen utav? Tror heller inte att röret är hela boven, såvida röret inte är av där nere och konstant läcker vatten som dras upp i väggen.
Ser att det är väv(?) på väggarna, hur fuktigt brukar det vara där inne och hur ser det ut med tätskikt?
 
useless useless skrev:
Det låter väldigt långsökt? Brukar du spola vatten på golvet där röret sitter? Ett rör som bara sitter där leder ju inte automatiskt till någon skada.
Det var den teorin som försäkringsbolaget hade, kan vara deras långsökta förklaring för att inte stå för något. Vad tror du det kan bero på? Ska öppna upp väggen imorgon
 
namnbyte
Jag borde zoomat in före, ser ju att röret är ju bortkopplat och där det satt i väggröret är pluggat.

Att röret skulle vara orsaken hade jag i samma sits sett som mycket långsökt, förmodligen ett tafatt försök av fbolaget att undvika utgift.

Men återkom gärna med bilder när du öppnat väggen, detta var en utav de mer spännande trådarna just nu
 
  • Gilla
byggkillen8264 och 2 till
  • Laddar…
Uppdatering: väggen öppnades, tog bort allt som förstördes av möglet och tvättat med antimögel. Nu ska det få stå så i någon vecka för att torka.
Det visades sig efter närmare undersökning att den nästan *tydligen* 50 år gamla mattan har gett upp på vissa ställen och är ganska säker att det orsakade skadan. Har nu fyllt i rejält med silikon tills jag tar tag i att renovera.

Angående röret, det har varit till vattenutkastaren på andra sidan mot gården, man hade det på 70-talet när huset byggdes men det avlägsnades då det frös ihjäl på vintrarna och orsakade problem.

Vi håller tummarna om att det inte dyker upp igen så kan jag stänga igen väggen
 
  • Renoveringsarbete, skadade väggar, parkettgolv, byggbråte, eluttag, plastpåse, delvis avskalat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet hörn med sprickor och skador på mörk yta, nedsmutsning, grov textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå yta med ljusreflektioner och strukturer som liknar is eller glas, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.