Renoverar en liten stuga i skogen och det har blivit dags att bygga ett litet kök. Jag tänker mig en enkel bänk, ungefär som den jag byggde i ett torp för några år sen. Fast denna ska vara lite större och ha en diskho.
Underredet är inga konstigheter, utan det är bänkytan som ger mig lite huvudbry. Jag ska inte ha en rak bänk utan den kommer formas runt murstocken. Jag hade ursprungligen tänkt bygga den av tjocka plank. Typ reglar eller byggställningsplank. Men nojjar lite över att de kommer skåla sig så allt man ställer på bänkytan vobblar. Jag ska dessutom använda andra änden som arbetsplats och jag skulle ha svårt att stå ut med ett tangentbord som smäller mot bordet bara för att det inte ligger plant. (går väl iofs lösa med nån mjuk matta under eller bygga ett upphöjt ställ för tangenbordet).
Så jag funderar på att använda samma furugolv jag har i stugan: byggmax furugolv ekonomi (167x25 mm). Eftersom de är spontande, och om jag skruvar dels i sponten och underifrån i ändbitarna, så bör det ju inte skåla sig. Ytan tänkte jag behandla med nån form av oljebets.
Hur blir detta i praktiken? Har någon bilder av ngt liknande får man gärna dela med sig.
Bilden är förra torpet och den bänk jag byggde där, alltså inte stugan jag ska ha den i nu.
Underredet är inga konstigheter, utan det är bänkytan som ger mig lite huvudbry. Jag ska inte ha en rak bänk utan den kommer formas runt murstocken. Jag hade ursprungligen tänkt bygga den av tjocka plank. Typ reglar eller byggställningsplank. Men nojjar lite över att de kommer skåla sig så allt man ställer på bänkytan vobblar. Jag ska dessutom använda andra änden som arbetsplats och jag skulle ha svårt att stå ut med ett tangentbord som smäller mot bordet bara för att det inte ligger plant. (går väl iofs lösa med nån mjuk matta under eller bygga ett upphöjt ställ för tangenbordet).
Så jag funderar på att använda samma furugolv jag har i stugan: byggmax furugolv ekonomi (167x25 mm). Eftersom de är spontande, och om jag skruvar dels i sponten och underifrån i ändbitarna, så bör det ju inte skåla sig. Ytan tänkte jag behandla med nån form av oljebets.
Hur blir detta i praktiken? Har någon bilder av ngt liknande får man gärna dela med sig.
Bilden är förra torpet och den bänk jag byggde där, alltså inte stugan jag ska ha den i nu.
Vill du ha just furu skulle jag satsa på en limfogsskiva av tjockare slag, skruvas fast undertill med möbelbeslag som tillåter rörelser i skivan.
Nej jag behöver inget visst träslag. Jag vill bara att det ska se rejält och lite rustikt ut. Jag har av det skälet inte varit så sugen på limfog, som jag haft i mina tidigare kök. Och som jag nämner kommer det inte vara en rak bänk. Bredden kommer följa murstocken så jag gissar att jag ändå kommer behöva skarva en skiva. Då har jag hellre flera symmetriska skarvar än en skarv på random ställe, om du förstår hur jag menar.O Octavianus skrev:
Nä det viktigaste är att det är torrt nog. Sen hjälper ju noten att se till att de hamnar jämnt när du limmar men du får ju bättre kvalitet om du planhyvlat virke istället. Kanske bara finns lite tunna dimensioner i den vanliga bygghandeln dock.
Borde väl gå att hitta nån i krokarna med planhyvel som kan hyvla till några plank åt mig.VLJ skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behandling för furugolv? Erfarenheter och bilder efter några år?
Golv -
Furugolv 25x160 från byggmax, några erfarenheter?
Lösvirke & Timmerhus -
Köksbänkskiva i ask: 1. Erfarenheter? Kan man betsa den? Även om den är oljad vid leverans?
Kök -
Furugolv - bilder och erfarenheter?
Golv -
Erfarenheter at köksbänk av härdat glas?
Kök