Byggahus.se
Jag bor i en 130 + 130 Kvm villa med BVP Thermia Diplomat Omtimum 8 (med kyla) och LVP (som sällan används) med vattenburen värme till radiatorer. BVP har en utegivare.

Jag använder Netatmos "smart radiator valves" på alla radiatorer i de rummen som jag har valt att värma.

Jag har planerat ett värmeschema för alla rum nu på vintern som i praktiken skulle kunna leda till att alla ventiler, på alla radiatorer skulle stänga av sig klockan 05:45 på morgonen då alla rum förutom sovrum och arbetsrum som får något varmare.

Målet är att värma huset under natten, men sedan sänka alla termostater och starta kaminen på eftermiddag/kväll fram tills BVP startar igen (BVP Börvärde = 24C).

Jag försöker hitta info angående hur BVP kan reagerar på att jag stänger av alla radiatorer (förutom att det blir kallt) som t.ex slitage eller liknande.
Skulle jag kunna göra detta på något annat sätt?

Termostatventil på radiator nära ett fönster och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en av ventilerna

Skärmdump av ett schemaläggningsgränssnitt för hemtemperatur med olika rum och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitt putinhämnaspåeuropa vinterschema

Skärmdump av en smart hem-app som visar olika rumstemperaturer i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på hur rummen ser ut just nu
 
Redigerat:
Putinvinter?
Bor du i sibirien?
 
  • Gilla
  • Haha
jonas.o och 4 till
  • Laddar…
Kan bli för lite aktivt värmevatten i systemet så att kompressorn ofta får starta och stoppa vilket sliter mer på kompressorn. Även risk för högtryckslarm beroende på vad det är för värmepumpsmodell.
 
  • Gilla
KeyserZ och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kan bli för lite aktivt värmevatten i systemet så att kompressorn ofta får starta och stoppa vilket sliter mer på kompressorn. Även risk för högtryckslarm beroende på vad det är för värmepumpsmodell.
Jag borde såklart skrivit vilken BVP jag har.
Det är en Thermia Diplomat Omtimum 8

Men tack för infon
 
H Henkepen skrev:
Jag borde såklart skrivit vilken BVP jag har.
Det är en Thermia Diplomat Omtimum 8

Men tack för infon
Är det inte bättre att styra värmepumpen centralt via manipulation av styrsignalen från utegivaren. Tänker på t.ex. https://ngenic.se/tune/
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Är det inte bättre att styra värmepumpen centralt via manipulation av styrsignalen från utegivaren. Tänker på t.ex. [länk]
Spännande! Den ska jag kolla lite närmare på
 
Varför kalla detta Putinvinter? Biden-lurar-EU-vinter är bättre beskrivning. Ryssland levererade billig energi ända tills EU bestämde sig för att inte köpa den utan hoppas på dyr energi från USA istället.
 
  • Gilla
Swebygg och 1 till
  • Laddar…
H Henkepen skrev:
Spännande! Den ska jag kolla lite närmare på
Gör så. Jag planerar att installera en dylik hemma när mitt fastprisavtal går ut och jag byter till timprisavtal.
 
S Styrman_jansson skrev:
Är det inte bättre att styra värmepumpen centralt via manipulation av styrsignalen från utgivaren. Tänker på t.ex. [länk]
Jag har kollat lite på ngenic. Jag tolkar det som att den matar BVP med ett temperaturvärde som triggar BVP att tro att nu är det varmt ut, och det stänger då av pumpen. sedan läser den av ärvärdet från ingivaren och försöker matcha satt värde på innetemp.

Det som stör mig är att produkten slutar fungera när internetanslutningen bryts. och de har någon egen form av radiokommunikation mellan hubb och enheter (inte 433, eler zigbee som tex Hue eller IKEA)

För mig så låter det som att de gör detta bara för att de ska kunna ha full kontroll över produkten, de har tex en månadskostnad på 49:-, skulle man sluta betala det så kan de bara stänga av produkten. köper man den för 5K så finns det ändå en risk att företaget går i konkurs under de kommande 20-30 åren, och då blir nenic produkterna helt värdelösa.

De har hittat ett smart koncept som fungerar, så länge de vill tyvärr
 
Redigerat:
  • Gilla
JBTL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.