Hej,
Behöver ta bort oanvända avstick på kall o varmvatten efter ombyggnation. Enklast hade varit att använda mässingsproppar för moderna klämringskopplingar men är osäker på om dessa fungerar i t-kopplingarna på bild. Någon som vet?
Mässingsproppar på vit yta, avsedda för klämringskopplingar 22 mm och 16 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla t-kopplingar på kopparrör, diskussion om kompatibilitet med mässingsproppar för renovering.
Skapa konto

Kopplingarna är från början av 50-talet då huset byggdes. Det är rören till höger som skall tas bort. 22 mm resp 16 mm (ej 15 mm). Går självklart att prova men är det troligt att det inte funkar vill jag ha köpt grejor till någon plan B innan men slipper gärna det om någon vet

Det där är securex och då passar inte mutter eller propp från tex vattette. (är jag 99% säker på.)

• Gilla
Andreas5
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Så detta är ingen klämringskoppling? Vet du hur den är uppbyggd?

Okej förstår jag det rätt att kan funka om man bara har korrekt propp dvs inte de jag har utan den du länkade till?

Om vi litar på att det är securex så finns det ju uppenbarligen secialproppar för dem. Då finns det nog en anledning att använda dem.

D Daniel 109 skrev:
Det är nog den där procenten som gäller….
[länk]
Den ska han ha. Ursäkta, men jag/firman kallar alla klämringsproppar för standardkopplingar för va-propp. Securex är en egen modell.

• Gilla
Andreas5
  • Laddar…
Fantastiskt forum detta! Stort tack!

Lite återkoppling för framtiden om nu någon funderar på samma sak. Kopplingarna var mycket riktigt Securex o de speciella propparna hade säkert passat, problemet var bara att jag inte lyckades lossa muttern utan att hela kopplingen sprack (var så försiktig jag kunde och försökte få bort all utvändig ärg innan plus wd40 men satt som berget o när jag tog i lite till så sprack som sagt hela kopplingen) . Med tanke på hur den såg ut invändigt var det väl lika bra
Sprucken koppling på rör med synlig korrosion och ärg.
Skapa konto

De där securexkopplingarna brukar annars vara oroväckande lösa efter alla åren. Ofta är själva konan anfrätt, eller så har kopparen i kragen sträckt sig.
Har stött på några som suttit inbyggda i väggar som nästan gått att lossa för hand.

Intressant hur olika det kan vara. Mina satt som berget. Provade för skoj skull att sätta den större i ett skruvstycke efter att jag tagit bort genom att kapa rören. Drog med en mycket stor skiftnyckel allt vad jag orkade och försökte även gunga lite fram o tillbaka, hände absolut ingenting . Men som sagt med tanke på hur dessa ser ut inuti om de är gamla är min absoluta rekommendation att byta ut dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.