7 241 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Funderingar kring golvvärme samt kamin.
Hej!
Sitter idag på en bergvärme anläggning, till denna har jag delvis radiatorer och delvis golvvärme.
Nu funderar jag på att lägga in golvvärme i vardagsrummet samt sätta in en kamin och undrar då hur man ska göra med dragningen av golvvärmen?
Måste man dra golvvärmen så att det inte går under kaminen eller spelar det ingen roll?
hur blir det med golvvärmen då man eldar, kör ju endast utegivare och kör alla termostater fullt öppna det kommer väll inte då påverka värmen på golven så att om jag eldar väldigt länge att det kommer att hinna bli kallt på golven, alternativt att värmepumpen slutar att mata ut värme till radiatorer osv för att den tycker att det blir för varmt?
Sitter idag på en bergvärme anläggning, till denna har jag delvis radiatorer och delvis golvvärme.
Nu funderar jag på att lägga in golvvärme i vardagsrummet samt sätta in en kamin och undrar då hur man ska göra med dragningen av golvvärmen?
Måste man dra golvvärmen så att det inte går under kaminen eller spelar det ingen roll?
hur blir det med golvvärmen då man eldar, kör ju endast utegivare och kör alla termostater fullt öppna det kommer väll inte då påverka värmen på golven så att om jag eldar väldigt länge att det kommer att hinna bli kallt på golven, alternativt att värmepumpen slutar att mata ut värme till radiatorer osv för att den tycker att det blir för varmt?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Om du bara har utegivare, som du skriver, så kan du ju ha bastu i vardagsrummet utan att det påverkar golvvärmen.
Värmeslingor under kaminen eller ej?
Spelar knappast någon roll vilket, det är ju så liten yta som kaminen upptar.
Värmeslingor under kaminen eller ej?
Spelar knappast någon roll vilket, det är ju så liten yta som kaminen upptar.
Om du ska ha en vanlig kamin, typ contura 5xx, spelar det ingen roll var du drar rören. Kan möjligen behöva ta hänsyn om du ska ha något gigantiskt täljstensmonster som behöver ett fundament som är i vägen?
en rumsgivare löser kanske regleringen men har du en öppen planlösning är det ju inte enkelt att reglera värmen lokalt. Här hemma har vi valt att lägga grundtempen på 20 grader, då är det skönt att elda upp tempen då och då.
en rumsgivare löser kanske regleringen men har du en öppen planlösning är det ju inte enkelt att reglera värmen lokalt. Här hemma har vi valt att lägga grundtempen på 20 grader, då är det skönt att elda upp tempen då och då.
De ja tänkte på var ju om man t.ex väljer en täljstens kamin att det blir för hög vikt så golvvärmen kan ta skada? Kommer isåfall att förstärka underifrån så får se hur det går med dragningen då, bästa vore ju om man inte behöver göra om spårningen i spånskivorna utan bara kan lägga den som det är tänkt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Aha, så värmeslingorna skall ligga i spånskiva.
Och kaminen skall stå på en spånskiva?
Vad är det under spånskivan då?
En vanlig täljstenskamin kan väga vad som helst från 70 till 700 kg.
I det högre intervallet skall den nog ha ett genomtänkt fundament.
Dra vattenslingorna runt kaminen så behöver du i alla fall inte
gå in i golvvärmen när bjälklaget behöver förstärkas.
Tror vår kamin väger närmre 2 ton.KnockOnWood skrev:Aha, så värmeslingorna skall ligga i spånskiva.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Nu är det dags att börja lägga golvvärme osv, och kaminen som ska dit kommer väga mellan 100-150kg, jag tänker så här det blir ju massa piller att dra golvvärmen runt kaminen så om de nu går att lägga under kaminen så gör vi nog det då de kommer dröjja något år innan vi installerar kaminen. golvet kommer vara ett berry alloc click vinyl 4mm kommer de ha någon betydelse att de inte är ett tjockt golv?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Klicka här för att svara