Hej!

Jag förstår inte vad jag gjort för fel.
Har målat två lager med roller samt pensel i hörn samt listerna samt runt eluttag men där jag målat med penseln har färgen blivit mycket ljusare! 🤯 vad har jag gjort för fel? Hur kan jag rädda det? Fotat 12 h efter målning så allt är torrt

• Vägg med ojämn färgton; ljusare område där pensel använts, omgiven av mörkare områden målade med roller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
skogaholmen skogaholmen skrev:
Hej!

Har målat två lager med roller samt pensel i hörn samt listerna samt runt eluttag men där jag målat med penseln har färgen blivit mycket ljusare! 🤯 vad har jag gjort för fel? Hur kan jag rädda det? Fotat 12 h efter målning så allt är torrt
Jag chansar på att rollerstrukturen saknas så ytan i hörnen är slät. Det finns en roller för hörn.

Skulle även kunna vara att du rört i burken olika.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag chansar på att rollerstrukturen saknas så ytan i hörnen är slät. Det finns en roller för hörn.

Skulle även kunna vara att du rört i burken olika.
Tack! Det låter rimligt! Jag testar hörnroller - har jag tur kanske det smälter inså att jag slipper måla om hela väggarna.

J
Tack! Det låter rimligt! Jag testar hörnroller - har jag tur kanske det smälter inså att jag slipper måla om hela väggarna.
Åtminstone kommer det bli mkt bättre nästa gång du målar ett rum att rolla även hörnen. Det kan också vara att färg är från olika burkar / batcher.

Uttag tar man med fördel bort kåpan på för att kunna rolla "bakom". Den dag man byter till ett annat uttag med lite annan form så kommer man vara glad man gjorde så, nån gång kan ett uttag eller brytare gå sönder.

Lister, foder osv kan vara bra att köra maskeringstejp på, vissa är skickliga och tar tex en bred spackel och håller för med, jag har inte lyckats få det bra, men jag målar väldigt sällan så det är nog fråga om vana och skicklighet.

Är det hyfsat lika och man använder roller så har jag kunnat komplettera färg vid reparationer utan att det framträder jättetydligt, men allt är ju fråga om hur noga man kollar. Din bild visar på stor skillnad, det borde gå att fixa bättre, men kanske är det ljusförhållanden osv som gör att det på bilden ser värre ut.

Färgen var från samma burk, mycket märkligt att det pga pensel kan bli så stor skillnad!

Hej!

Det är inte så att du tvättade penseln och att den därför var fuktig när du började måla?

Nej den var helt ny och torr, köpte den som de rekommenderade på måleriaffären.

• Gilla
Jesper Karlsson3
  • Laddar…
J
Strukturen med pensel och roller blir rätt olika, vilket nog påverkar "glansen" och skuggorna på ytan. Troligen är själva färgnyansen samma, men ljuset gör att det ser olika ut.

Man kan dutta med penseln för att få till en inte lika slät yta. Nånstans har jag för mig att det heter strövla, men när jag googlar hittar jag inget om det. I vilket fall bör man se till att ytan på det målade har liknande struktur, varför man inte ska byta mellan olika typ av rollers, penslar osv under arbetets gång...

K
Jag tycker att det ser ut som att färgen täcker dåligt i hörnen. Kan det vara så enkelt?

Jag brukar alltid måla innerhörnen ett par gånger innan jag börjar måla någonting annat. Använder pensel och en liten roller för att komma ända in i hörnet utan att ta i "fel" vägg. Sen målar jag innerhörnen igen, tillsammans med väggarna i övrigt.

Ska du köpa hörnroller, så köp INTE Biltemas eller Julas rollers. De är helt värdelösa. Rekommenderar varmt Anza.

Jag förstår om du vill spara tid, men jag betvivlar att du kommer att bli nöjd med resultatet om du rollar enbart innerhörnen (bättre att måla hela väggarna, vått-i-vått). Du kan ju dock göra ett försök!

J
K Kardan79 skrev:
Jag förstår om du vill spara tid, men jag betvivlar att du kommer att bli nöjd med resultatet om du rollar enbart innerhörnen (bättre att måla hela väggarna, vått-i-vått). Du kan ju dock göra ett försök!
Har man samma färg så har jag målat i torrt utan att det syns speciellt mycket, handlar förstås om det man målar är mitt i blickfånget och hur mycket man granskar väggarna. När allt är möblerat med tavlor och annat så tror jag det går att få good enough med bara måla om hörnen, men det lär ju visa sig. Iallafall ska det gå att få jäkligt mkt bättre än nu, så värt att testa är det iallafall...

Jag kan hålla med om att det kanske är för tunt skickt också. Men även detta löses ju att måla en gång till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.